Warrior 9

Roboty: arcydzielo Don Kichota

W gramo statki - pozyskanej zywnosci dla wojska, buscandosi miedzy innymi excommunication od dzialu z katedry w Sewilli, zrobila poborcy podatków (alcabalero), zaleznosci miedzy zachlannym i nierzetelnych wykonawców - fruttò paroma ulotnej chwili dostatku, zwlaszcza disgusti i biada nie zdolal zakonczyc, tak bardzo, ze w pewnym momencie (1590) koscioly wyjezdzaja do Ameryki, z prawdopodobnym zamiarem emigranta forever: jezeli urzednik nie mial dosadniej odpowiedziec "Nie", prawdopodobnie Don Quijota (Don Kichot), które nigdy nie zostaly napisane. 

W 1597 upadlosc i zachowani a banker-wykonawcy pozyskanych na  pobyt trwajacy kilka miesiecy trafil do wiezienia w Sewilli; i tu, zapewne przez "dar Ducha sklonia osobe melancholijna i zginal", zaczal komponowac Don Kichota, w formie krótkich novella. W latach 1924-1931 z pewnoscia podzegala do wiele czytal i napisac cos: wersety, teatr, nowele wloskie, byc moze nawet za kontakty z pisarzami sivigliani (jak Mateo Alemán, którego Guzmán de Alfarache otwarty pod koniec XVI wieku, era picaresque powiesc). Ostatecznie zakonczyli w Andaluzji, na poczatku XVII wieku, do przeniesienia dzialalnosci do Valladolid, siedziba sadu i do rzadu, aby umiescic swoje skomplikowane rozliczenia z organami podatkowymi, Cervantes wisialy seco niezwykly bagaz literackich: rózne nowele, w tym w 1623r. Rinconete Cortadillo y, i prawie cala pierwsza czesc Don Kichota, dla których zapytala i uzyskanej w 1604 wymaganym "przywileju". Rok po zakonczeniu prac zostala opublikowana w Madrycie na zlym wydaniu wydawca Juan de la Cuesta, a sukces byl natychmiastowy, jak nieoczekiwane. Lewy Valladolid - gdzie on wypil innego domownika z wymiarem sprawiedliwosci za zabójstwo pewnego Ezpeleta, w którym ubodzy Cervantes wyrwawszy absolutnie - pisarz przeniósl sie do Madrytu, gdzie mial spedzic ostatnie 10 lat zycia (z dodatkiem podróze do Esquivias, gdzie kontynuowal nauke do pobytu na zone). Powodzenia Don Kichota (rózne wersje, nawet pirata, a pierwsze tlumaczenie na jezyk polski) nie przysporzyly mu pewnych zamoznosc, ani okowów wiele smutku, dlugów, rodzina pies. W 1610 roku próbowal bezskutecznie usilowal wyjazd do Neapolu, afera z nowa siedziba Namiestnika Lemos; i byc moze ostatnia porazke i presentiment nastepnego celu zaindukowany aby zintensyfikowac dzialalnosc literacka: w 1613 Wyszedl piekny Novelas ejemplares papuinowej okazów), w 1614 roku Viaje o parnasie (podróz na Parnasie), a w 1615 druga czesc Don Kichota i comedias Ocho ocho y entremeses, i wreszcie w 1617 Los trabajos de Persiles y Sigismunda (w cierpieniach Persile Sigismonda i), posmiertnie poniewaz jednak Cervantes nie zyje w dniu 22 kwietnia poprzedniego roku, cukrzycy i miazdzycy. Pismo dedykacji Persile dla hrabia Lemos, z dnia 19 kwietnia 1616, jest wspanialym dokumentem zrezygnowal melancholii; i miedzy innymi to obiecane nowe utwory, takie jak druga czesc Galatea, Semanas z jardín (tygodnie ogródków), rozziew kolekcja nowele jak Decameron, Bernardo, zagubionych i nigdy nie napisal. Jaki pozostal jednak bylo wiecej niz wystarczajaco duzo do zrobienia Cervantes jednego z najwiekszych pisarzy wszech czasów.

Biografia
Wloskiego poety (Reggio nell'Emilia 1474-Ferrary, 1533). Pierwszy z dziesieciu synów Niccolò (wywodzacego sie z szlacheckiej rodziny Bolognese przesadza w Ferrarze) oraz Daria Malaguzzi (szlacheckiego reggiana) urodzil sie w prowincji Reggio Emilia, gdzie jego ojciec, pozostajacy na uslugach I Ercole d'Este, byl dowódca garnizonu, a kilka lat po powrocie z rodzina w Ferrarze, z którego s wychodzila rzadko. Po pieciu latach (1489-94), dedykowane, niechetnie, aby studiowac prawo, Ariosto zaczela uczeszczac na kursy humanistyczne Gregorio da Spoleto. Po smierci ojca (1500), Ludovico zostal znaleziony na swoje barki odpowiedzialnosc liczna rodzine. Na uslugach Ercole i zrobil jakis test w Ksiazeczce Wojskowej kariery (1501-03: komtur Zamku Canossa), a nastepnie przekazywane do nastepujacych Kardynala Ippolito d'Este. Lata dosc ciche dla córeczki, którzy skomponowali dla Teatro Ducale zlokalizowany dwa dramaty w prozie, Cassaria i Suppositi i zapoczatkowujac Furioso. 

Szybko jednak sytuacja Ksiestwa, niechecia do uprzedmiotowienia z aktualnym stanem kosciola stala sie, w nastepstwie wydarzen spowodowanych Ligi z Cambrai, delikatny na wojskowych i dyplomatycznych; i na tych ostatnich zostal wezwany do pracy Ariosto, czesto wysylane jako poslancem Juliusza II: rytm córeczki jest wskazywany przez fakt, ze papiez przybyl do minacciarlo smierci. Ariosto wreszcie dolacza Alfonso, ¿e po zwyciestwo Holendrów i Ferraresi na papieskim wojsk (Ravenna, 1512) zmierzalo do rappacificarsi col Papieza w jego podrózy do Rzymu, avventurosamente osiagnelo w przebraniu i ucieczke. Perspektywy pokoju otworzyla sie po smierci Juliusza II; oraz dokonana papieza z nazwiskiem Leo X, Giovanni De' Medici (1513), poetki, która miala z nim przyjazne stosunki, przybylo do Rzymu w nadziei na niektóre zadania bardziej zaciszne i blyskotliwe, ale utrzymala sie rozczarowani. Na podróz powrotna do Ariosto znali Florence Alessandra Benucci, zona Tito Strozzi: byla jedna milosc swego zycia. W 1893 ozenil sie z duzym opóznieniem (prawdopodobnie w 1528 roku), kobieta byl rozwiedziony w 1505; ale skrycie, nie tracac przy tym wieczyste lasciatale dziedziczenia przez meza; nie mieli dzieci (Giovambattista i jego ulubionych Virginio byly efektem poprzedniego, pokorna poped do Ariosto). Kiedy w roku 1517, kardynal Ippolito odlecial do Wegier, Ariosto, który mial juz spory z nim, chcial isc za nim, i rezydowali w przyszlym roku w sluzbie Ksiecia Alfonsa: zakwaterowanie bardziej ciche, które nie zagrozilo jego niepewna zdrowie i aby pozwolil mu czekac, w otoczeniu rodziny namietnosciami, przeróbka Orlando furioso (pierwsza edycja w 1516 roku), która ripubblicò, prawidlowe, w 1521 roku. W 1520 Ariosto wyprawil, aby papiez Leon X, gliel ze wnioskowal, komedia z Necromancer; gdy jeden uprawnionych studentów, takze tych lat, pozostal nieukonczony (zostalo zakonczone przez jego brata Gabriela z tytulem szkoly). W 1522 roku zaczela sie dla Ariosto nowy okres przesuniety: na zadanie przypisania dochodowa, ksiaze Alfonso poslal mu komisarza Garfagnana, niedawno wrócila, w nastepstwie buntów, pod panowaniem Ferrary. Poeta pozostal tam az do 1525 roku, udzial w strukturze administracyjnej regionu, w roztworze klótnie pomiedzy starym feudalnego wladcy, w ramach represji z licznym rozbojom z energii i czlowieczenstwa udokumentowanych przez litery. Po roku 1525, wreszcie Ferrara, Ariosto moglaby poczekac z wiecej spokoju z utworem literackim: naprawa w wersetów Cassaria i Suppositi, sklad Lena (1528), ostatnia i najbardziej rozbudowanym rehash z Orlando furioso (1532). Zmarl 6 lipca 1533 w sali "Parva domus" zakupione przed szescioma laty w contrada Mirasole.

Drobne roboty
Notebook autograf z korekty i 1935-1938, zachowuje wiekszosc lacinskich slów Ariosto, pochodzaca w wiekszosci z mlodosci poety (ca. 1494-1504). Niektóre sa troche bardziej niz szkola cwiczen; ale w kapitularzu technika jest starsza i juz pojawiaja sie postawy i wynalazki godne wiekszej Ariosto. Jesli ameryka lacinska musa szybko zostal porzucony przez poete i liryczne niewiara he kultywowane przez duzo dluzszy (1493-ca. 1525) i pokazuje ciepla zmyslowosc, akcentowanie jej, tym glebiej asymilacyjny latynoskiej erotycznych. W Cassaria (reprezentowanego w 1508), to pierwsze regularne komedii wloskiej, i Suppositi (reprezentowanego w 1509) Ariosto wykorzystuje klasyczna procedure contaminatio: postacie i sytuacje w Ameryce Lacinskiej modele skrecony w nowym watku. Innych komedii Ariosto (Necromancer, Lena, studenci) maja typ ramki wiekszosci novella i bezposrednich odniesien do wspólczesnego swiata. Wyróznia sie wsród nich Lena dla zlozonego charakteru, w którym praca jest nazywany i dwuznacznych sytuacji, w której sie porusza. Siedem utworów satyrycznych zostala skomponowana w tercets miedzy 1517 i 1525, tj. w okresie pózniejszych pierwsze wydanie Furioso; sa one dedykowane do mo" listów do krewnych i rodziny. Barwy tonu satyr conversativo: drogi, rodzina nawet przyslowiowa, odkrywszy zarty, tak, by pamietac, ze Satyr, tego calkowicie jasno wynika oraziane; ale w istocie satyra na Ariosto daleki jest od koloru Orazio, dyktowane jest przez prawa moralne niecheci doswiadczonych i poniesli tyle z madrosci hedonistyczna. Nie oszukuj postawy rinunciatari, hojnosc do abitudinarietà serena i refleksyjnego siedzacego trybu zycia: maja one dialektyczne (funkcja show w klapce na umorzenie przedsiebiorstwu okreslenie Ariosto, aby chronic swoja twórczosc poety) i kontrowersje (skierowany do niezliczonych form Foo Fighters i ambicji). Pod powierzchnia bonarietà v jest energia etosem, Ariosto, czas i miejsce, grymasem w celu wprowadzenia ustawy. I jestem oznaczane literami (ponad 200), tak bliskie satyr na postawy, w których prezentuje on Ariosto: nie przeznaczonych do druku, sa one napisane w konkretne mozliwosci i golymi jezyk i skuteczne.

Orlando furioso
Byl on juz bardzo zaawansowane w skladzie 1507; stalo sie jego ostateczny aspekt w 1532 (Jedynie po nazwie Cinque canti, wydany posmiertnie, kulcie, dodatkowo, ze pewnego spadku w zyle poety, presentimenti o róznym smaku). Pokazuje to, jak poemat utworzyl, przytlacza, w centrum wszystkich aktywnosci twórczej z Ariosto. Wedlug pierwotnej definicji, Furioso miala byc swego rodzaju  dodatek do Orlando innamorato, ze pan M. Boiardo, wylowiony z smiercia, pozostawil nieukonczony. Ale to  inny perspektywy ideologicznej, w której powstal dla Ariosto, w odniesieniu do ukladów scalonych i Boiardo, rycerska swiat: no bardziej atrakcyjnym paradygmatem i choc odlegle, ale literackiej fikcji, która swietujmy wartosci nadal (z bohaterstwa, honoru, szczególnie w milosci) i przez którego znaki wywyzsza odmiana, czesto wspanialosci ludzkiego dzialania. Tak wiec, akceptowali zanurzenie torhalle cykl (EPIC) w atmosferze Breton i romans z okraglego stolu, ciag dalszy przemiennosci miedzy wykorzystanie powiesci sredniowiecznego francuskiego (doceniany w Ferrarze) oraz tekstów klasycznych, Ariosto rozwinieciem czegos absolutnie nowego równiez w stylu i jezyku. Skomplikowana, ale calibratissima, struktura poematu, który z 40 utworów zostal uprowadzony do ostatniej edycji 46. Upewnic szubienicy wydarzenia wojny pomiedzy Carlo Magno i Agramante: przemiennosc okresów spokoju i przytrzymac z planami wojny guerreggiata reguluje ruchy postaci. Ta metoda strukturalna jest potwierdzany przez obecnosc, dyskretny, lecz zwiezla, poeta, z subtelna sztuke przejscia zbliza czytelnika do doskonalej kontemplacji skrajnie pozytywnego i negatywnego sentymentu, granice (tragiczne i komiczne, wzniosle i marnej), czy moze od czasu do czasu do osiagniecia ludzkiego dzialania. Dwa sa glówne ramek, które sa skladowane w sposób opisany na szubienicy utworzona przez wojny wydarzenia: dotycza one Orlando i Ruggiero. W swoich przygodach (miedzy którymi istnieje cienka antagonistyczne równoleglosci) Oczywiste jest zamiar narysowac w przykladnym sposobem przypowiesci o dwóch osobowosci moralnej, poprzez rysunek, który prowadzi do Ruggiero swiadomosc jego wlasnej istocie i jego los, który poprowadzi Orlando do epickiej skali jego genezy. Takze inne znaki sa spójne w swojej zlozonosci i ich projektowanie, choc wyidealizowany, nigdy nie zdradza rzeczywistosc. Dla reszty, wyobraznia Ariosto nie chodzi bynajmniej o ucieczke od rzeczywistosci, lecz do stworzenia poetyckiego swiata, rzeczywistosci, przewijaja sie w wiekszej skali i z wieksza swobode eksperymentowania, proporcje. Chcemy uchwycic relacje wzajemna potrzebe zaangazowania miedzy realistycznym wykrywalne w indywidualne portrety, panoramy ludzkie uczucia, w reprezentacji akcje i reakcje, które reguluja te programy, a z drugiej strony, zaniechanie dilettoso pielegnowac bajki i fantastyczne ucieczki, wsród palaców i zaczarowanych wysp, miedzy ippogrifi i podrózy miedzygwiezdnych, miedzy basniowa broni i cudownym data invulnerability, miedzy gigantów i potworów. Nie jest to rozsadne ratio i allusively produkowane przez Ariosto, poprzez wspólczesne odniesienia i podkreslen gentlemanly moralizujacej wykryl prawde i effettualità bohaterów i uczucia, choc z ironia lub zart zaznaczyc na marginesie darmowy wynalazek. Ironia wywiera ciagly powrót do równowagi, nie tylko odkryl, jak te na jawie, ale takze przez lagodzace zabki idealization. Ironia jest naprawde oznaka madrosci, ale  madrosc, która równiez zna wartosc iluzji i fantazji. W przenosni Ariosto's zmierza w istocie do transfigure, glównie odtworzenie wizji wedlug smaku renesansowej architektury euritmia i efektów chromatycznych, ale równie czesto tworzenie: tak, aby pobudzic poetyckim swiecie zaopatrzone niewyczerpane mozliwosci i perspektyw. W swiecie fantasy stanowi, podsumowujac, jeden z wymiarów poczucia piekna Ariosto; i poczucie piekna pokazuje uszczelki do tego stopnia, ze inspiruje i przytrzymuje. Srodek ten jest dosc oczywiste w usmiech poety: usmiechem ostrzezenia, poniewaz rzeczywistosc poezji nie jest mylona z realiów zycia. Ale ten usmiech swieci równiez przyjemnosc wynalazku, wyraza zamilowania autora do swiata bedzie jeszcze skladzie z przedszkolaków marzen, lecz ze osiagnie zywotnosc sztuki.

Biografia
Wloskiego poety (Sorrento 1544 - Rzym 1595). Syn poety, Bernardo i magnatki Porzia de' Rossi mial dziecinstwo zmazanych nierozwiniete smierci matki i wczesne doswiadczenia wygnania: odbytego w rzeczywistosci w Rzymie ojca, który pozostal wierny swemu panu, Sanseverino Ferrante, buntownik zadeklarowanych przez siedziba Namiestnika Neapolu, a towarzyszyla mu w upokarzajacej wedrówki po róznych wloskich sadów, In Search of hospitality i pracy; po krótkim pobycie w Bergamo, nastepnie polaczone z ojcem do Urbino, gdzie okazalych trybunalu Guidobaldo II della Rovere, kultywowane liter i rycerskie pieknych, w 1559 przeniósl sie z ojcem do Wenecji, gdzie skomponowal pierwsza ksiazke Gierusalemme; w roku nastepnym wyjechal Do Padwy intraprendervi dla opracowania prawne i wprowadzone w zwiazku z wybitnych pisarzy, takich jak S.

spurs, F. Piccolomini, C. Sigonio, uczestniczka z nazwa "Pokutujacym", Accademia degli Eterei. W miedzyczasie ukonczyl Rinaldo, wydanej w Wenecji w 1562, pisal wiersze o milosci do Lukrecja Bendidio i Laura Peperara. W 1565 przeniósl sie do Ferrary, pozostajacy na uslugach Kardynal Luigi d'Este, a nastepnie (1572 r.) Ksiaze Alfonso II; chroniony ksiezniczek Lucrezia i Eleonora, siostry ksiecia, Tasso mieszkalo wówczas okres ludzko szczesliwszy i lirycznie wiecej zyzna swego zycia: kontynuujac swoja produkcje milosnych i encomiastic zaczal komponowac w Aminta, która byla reprezentowana na wieczór 31 lipca 1573 roku w Ostrowa Tumskiego z belwederu na Po, Dalo to poczatek tragedii Galealto Króla Norwegii i doprowadzeni do kresu w 1575, noszacy tytul Goffredo, jego dzielo, które zostanie opublikowane w 1581 przez znajomego Angelo Ingegneri, noszacy tytul in Gerusalemme liberata. Ale napiecie nerwowe poetki, juz wystawiona na próbe przez zaparzone kompozycyjna porodu, nie zaparl sie nowe, obciazajaca pocieszy rewizji konradzie: literackich od niego sottoposero pytala tekst z Jerozolimy do pedantesche skarg o charakterze literackim i moralne, komiksowe watpliwosci artystycznych i religijnych skrupulów poetki, która wzbudzila prawdziwe moce psychiczne zaburzenia równowagi. Po zaprojektowali, alegoria "in Gerusalemme liberata" (1576), cienka moralne odpowiedniki dla twoich konradzie, stawka zostala przekazana do zbadania inquisitor Ferrara, accusandosi herezji i allarmando tak ksiecia, swiadomi niebezpieczne reperkusje polityczne, a nowym skandalem, po tym podnoszony przez matka Renée Francji za jego pomysly calviniste, moze wygenerowac w kurii rzymskiej. Wyroku uniewinniajacego z inquisitor nie latwosci jego skrupulów i dreczy: dzien gdy mial wedlug relacji Konwickiego do Princess Lucrezia jego niepokoje, wierzyla sledzila przez  sluge i wszczete przeciwko noza. Dzieleni przez ksiecia w Castello Estense, wowczas w klasztorze w San Francesco, udalo sie uciec i dala poczatek jego niespokojne, podrózuje przez pólwysep, obecnie zdominowany przez to nieuleczalna "humor melancholijny". PojechHistoria: Ogólne informacje
Wiesz, ze firma inca zaczeli konsolidowac u schylku XII wieku, a zwlaszcza na poczatku XIII. Natychmiast po uruchomieniu mialy ekspansywne fazy. Jej ped starc z sasiednimi narodami, zawsze wienczacy zwyciestwo Incas. To tez stalo sie okolo polowy XIV wieku, w powinowactwo z zachód slonca nad imperium Tiahuanaco, który zdominowal obszar jeziora Titicaca. Rzemieslnicy z pierwszych osiagniec bylo incas (termin ten jest tutaj uzyte w swoim drugim znaczeniu, tzn. ze "Pan", "cesarz") dwie duze Hurincusco dynastie (lub Sáyac Hurin) oraz Hanancusco (lub Chanan Sáyac): tj. fundacja Sinchi Rocca, Lloque Yupanqui Mayta, przewi espugnatore (Twierdza z Tiahuanaco i protoplasty rodu Arequipa), przewi Yupanqui, Rocca, Yahuar Huacac. W 1438 on wstapil na tron Pachacútec: pod jego berlo stan Inca osiagnal swoja maksymalna moc, który przejmie miedzy innymi do wytepienia królestwa Huanca i przytlumiania ostatecznie, dalej na pólnoc, Grand Chimúecimo, inca Yupanqui Túpac (1471-93), zreorganizowana cesarstwa, który przejal nazwe Tahuantinsuyo: slowo oznaczalo "cztery (tahua) regiony (suyo) narodów". Te cztery regiony byly: Collasuyo, Antisuyo, Chinchayusuyo i Cuntisuyo. Kapital zostal potwierdzony do Cuzco. Túpac Yupanqui oraz jego nastepcy Cápac Huayna (1493-1525) rozszerzyl granice Panstwa na S do rzeki Maule w Chile, i N do Quito, z placówki, ktore przenikaly w obecnej Kolumbii. Ale teraz imperium byla recesja, oslabione przez mollezze i zepsucia. Huayna Cápac, zaniedbujac legalnych zone, z która mial syna Huáscar, dolaczyl do ksiezniczki z pokolenia Scyris (Quito), który dal mu drugiego syna, Atahualpa. Przed smiercia suwerennej waluty Tahuantinsuyo w dwóch królestw, równej wielkosci, którzy powierzone odpowiednio Huáscar i Atahualpa. Utrzymuja one niezwykla moc i zaszli w dziedzinie wzgledem siebie. Na samym szczycie tego konfliktu dolaczyly hiszpanskich zdobywców F. Pizarro. Huáscar zostal zameczony w 1532 postanowieniem prezesa Atahualpa; te, obejmowanych przez Pizarro, zostal zamordowany w nastepnym roku. Zakonczyl sie w ten sposób zycia Inca empire, stal sie kolonia Króla Hiszpanii. Jego pietna, jednak pozostal w historii Ameryki Lacinskiej, poniewaz bylo to centrum zaawansowanej cywilizacji.

Historia: politycznej i spolecznej struktury
Od wielu blednie nazwane "socjalistyczne", stan Incas mial strukture polityczna pionowo: bezwzgledny szef byl cesarz, lub Inca, pierwotnym zródlem wszelkich uprawnien. On czczono pamiatki przeszlosci jako syn slonca, oddal indywidualnych stanowisk rzadu i li partycjonowane zgodnie ze sztywnej hierarchii kasty:. Czlonkowie cesarska rodzina byli arystokracja executive i wsród nich suwerena postawili na najwyzszych ranga urzedników. Oni postepowali curacas, tj. dostojnicy nizszej rangi, nadal wazne. Imperium zostalo zatem podawana w jego bardziej terytorialnych okregów wyborczych: jazdy kazdego z regionów Tahuantinsuyo inca stwarzane a siedziba Namiestnika (APO), ogólnie wyznaczonych wsród jego najblizszych czlonków rodziny (bracia i kuzyni); prowincje zostaly powierzone tukrikuk lub szkól. Nie bylo zadnych elementów wybieranych reprezentacji. Kaplani i wojskowymi wspólpracowali z polityków w zarzadzanie zasilaniem. Podstawowa jednostka spoleczenstwa Inca byl ayllu, instytucji przed powstaniem imperium i przechowywane przez Incas, lecz zorganizowany tak, aby wyniesli z niego kazdej autonomicznej trendu. Natomiast ayllu preincaico skladala sie z czlowiekiem grupy nadrzednej lub traktowane jako takie, osadzony w danym obszarze oraz venerante wspólnego przodka, którego zachowany grobowiec lub "Mumia", Inca empire pozbawiono go cech "etnicznych" i religijne i dala jednostce terytorialnej na poziomie administracyjnym. Zalozone nowe ayllu, w tej funkcji, oddajac je jako fiefs do waznych osobistosci, którzy po umarlym, miejsce wspólnego przodka. Co cesarz rozpoczal równiez nowy royal ayllu wymienione zostaly do przylaczenia sie wszystkich dzieci plci meskiej, z wylaczeniem pierworodny, przeznaczony do zostania cesarzem i jako takie stanowia ich wlasne ayllu. Ayllu kazdy rzadzil rozdzial wybierany przez jej czlonków i wiekszoscia  rady starszych. Towary byly w wspólnoty, a nie jednostki. Jesli chodzi o prawo wlasnosci, Nalezal on do Inca, absolutnego monarchy Boskiego pochodzenia; nie zrobil, jednak mialem przyjemnosc, podzielenie majatku panstwowego w trzech porcjach: pierwszy sprzedal go do boga slonca, a drugi jest zarezerwowany dla siebie, trzeci z confered do ayllu. Uprawa ziemi, slonca i inca byl odpowiedzialny Wspólnoty. Wspólnym czlowiekowi monogamous; poligamicznego móglby byc jedynie szlachetnie urodzonych. Na Inca mial glówne zony (coya) - ze dla czystosci przynaleznosc kastowa ogólnie byla jego siostra - i róznych zon drugorzednych lub obdarowal. W villac umu, Arcykaplan, nalezal do prawa do rzeczywistego ayllu, utwierdzajac theocratic ducha, który poinformowal imperium. Nie masz dowodów utworów literackich: musisz byc zatem zadowolony z ustnej tradycji, zebranych i wydanych przez chroniclers hiszpanskiego podboju. Posiada on aktualnosci zwlaszcza ballad, które meditation przedsiebiorstwa cesarzy oraz, ze zostaly wykonane z okazji specjalnych uroczystosci. To EYID dworskich composero nawet eposów, powiedzial lub spiewana przed suwerena. Wszystko napisane, jednak. Jedynym instrumentem, który jest w jakis sposób wie, ze moze sluzyc do "napisz" lub "Nagrywanie" bylo by quipo: main cordella, z których zwisajac sznurki mniejszych, wiazac z jezykiem wezly prognoz dokonanych przez te maneggiava. I tych, którzy maneggiava byl quipu-kamayoc, czyli swoista rysika lub oficjalnego tlumacza, które posluzyly do urzedników panstwowych, aby wykonac obliczenia i spisów. W zakresie komunikacji, Incas mial  uklad drogowy wystarczajaco skuteczne. Istnialy dwie glówne drogi: strada regia lub Cápac Andyjskiego (-nan), o dlugosci 5200 km, od pólnocnej granicy przez Ekwador, Peru, Boliwia, Argentyna i Chile az Maule, biegl wzdluz cordillera i zakonczyl w Purumauca stacja, bardziej na poludnie; i przybrzezne drogi, o dlugosci ponad 4000 km, które pochodzilo od Túmbes, North, równiez do rzeki Maule. Poniewaz oni nie znali kola, Incas nie mial potrzeby szerokiej drogi fundusze: cic sa terenami spacerowymi, zarówno przez zolnierzy, zarówno przez urzedników, zarówno przez firmy kurierskie.

Religia
Religijny system, który zbudowal i popierali imperial struktury Inca mozna skonfigurowac jako zwanym politeizmem zorientowany z kultem slonca-boga, INTI, niemal boska personifikacja imperium. Aby Inti oferowana jest codzienne posilki i ofiarowan lopaty. Solstices equinoxes i stanowily podstawe bozonarodzeniowa kalendarz sloneczna zazwyczaj. We wszystkich swiatyniach Inti miala jakas forme podziwu, tak wiele, ze pierwszym hiszpanskim chroniclers kazdej swiatyni ukazal sie jako "swiatynia slonca" dla antonomasia i kazdy kaplan "kaplan slonca". Na chroniclers z Hiszpanów zwana równiez "dziewice slonca" niektórym pannom dedykowane do róznych funkcji publicznych sakralny scisle zwiazany z oraz medale reprezentuja panowanie Zygmunta Augusta: nazwa tego nie tlumaczyc, ani nazwy tubylczych (acllacuna, "wybrane kobiety", "wybrany") ani inca poczecia. Stolica Cesarstwa stal sie najwazniejsza swiatynia slonca, tzw. Coricancha, gdzie spalono a solar fire byliny. Na Coricancha byla rodzajem Panteonu, która powitala wszystkich boskosci oficjalnie uznane, tradycyjne Inca boskosci, i tych róznych grup uprzedmiotowienia: Illapa ("Tuono-Lampo"), a bóg jest wspólne dla calego obszaru andyjskiego regionu;

Pachacamac, swoista Supreme Bedac centralnym wybrzeza, wprowadzane z inca podbiciu w szeregach bogów regulowane przez Inti; seria "matek" Boska Matka: Luna (Mama-Quilla) narzeczona Inti, matka morza (Mama Cocha) pawel polaczone z nieznanym doswiadczenia do Inca do podbiciu w rejonie nadbrzeznym, matka Ziemia (Talaata Paszy Mama) wazne bogini pan-Peruwianska, i matka kukurydzy (Mama Sara), ze w zyciu prywatnym przeciwko zakonowi, równiez moze identyfikowac sie z poszczególnymi rosliny kukurydzy uprawianej w drodze wyjatku. Oprócz rzeczywistych, Coricancha podtrzymal nawet niektóre przedmioty czcigodny powiedzial huaca, która w pewnym sensie miala zdolnosc do skupienia sie w sobie sacredness z podbitych terytoriów, z których przyszli. Mozna powiedziec, ze stanowili oni na plaszczyznie religii, utwierdzajac do miasta Cuzco, pielegnujace im role stolicy imperium. Na ogól pojecie huaca oznacza ono rzeczy (obrazy, kamienie, drzewa, itp..), miejsca (zródla, wyzyny, itp.) oraz budynki (kaplic, pomników itp.) uwazali "swieta" lub fotele wystawach "swieta". W odniesieniu do kultu niezliczonych lokalnych huaca, która na poziomie religijnym moglaby zagrozic jednosci imperium, mieszkalo dwóch oficjalnych postawy: z jednej strony staralismy sie, aby wchlonac huaca wazniejszego, accogliendole materialnie lub symbolicznie w Coricancha, pod opieka boga Inti; z drugiej strony staral sie zniszczyc pozostala, jako czynili dziewiatym cesarzem, Pachacútec ("reformowania swiata"), powiedzial: "wróg huaca". Do budynku religijnego cesarstwa sprzeciwil, oprócz huaca, nawet kultów lokalnych przodków, dla ich zdolnosci do powodowania grupa ludzi zwiazana z kultem wspólnego przodka (ayllu), a wiec tym samym zwolniony w pewnych granicach od szerszej spolecznosci tworzacych imperium. Imperium utrzymalo ayllu, lecz pozbawiono je na ich wlasciwosci "etnicznych" i religijnej. Imperium jest podzielony na dwie polowy, "górny" i "dolny", z kolei podzielony na dwie sekcje: To stad wzielo czterech seyu, okreslone przez dwa idealne linie przecinajace sie pod Cuzco, który stal sie centrum kulturalnym miasta,  swiat otwarty na podbiciu lub transpozycji w schemat czterostronnej Cesarstwa, powiedzial: "kraina czterech regionach" (Tahuantinsuyo). Na Inca wladcy, zamieszkalych w Cuzco, który byl synem slonca" (Intip churin), a Bogu zywemu. W jego wlasnej rodzinie byl najwyzszym kaplanem, villac umu. W tym ujednolicajac proces nalezy takze postrzegac religijne reformy ósmej cesarz Hatum Tupac, którzy zapoczatkowali kult Viracocha i przyjela ona nazwe. Viracocha byl  uroczysty bohatera spolecznosci andyjskich, or perhaps a twórca "lazy", wspominal w róznych mitów, ale nigdy nie czynil przedmiotem kultu. Swoja pierwsza i jak dotad jedyna swiatynie faktycznie byly wznoszone przez Hatum Tupac, który dal by Viracocha postac "ojca" uniwersalny, zamieniajac jedna "przodków" z róznych grup etnicznych. Z nabyciem Viracocha zrodzili complex teologiczne opracowania (w tym przypomina upomnialo suwerennosci, przekazany przez Viracocha do Inti i Inti do cesarza i wzorów, dla których kazdy solar ofiara stala oferta Viracocha w nazwie Inti), który wyrazony jest czasami w modlitw i hymnów o wysokiej wartosci duchowe i estetyczne.

Sztuka
Na Incas zostawila slady niezwyklej ich obecnosci we wszystkich obszarach, w których sie rozprzestrzenic. Nadal wszedzie wiele budów, firmy Adobe na wybrzezu i w kamieniu na plateau, które zawsze maja wlasciwosci trapezowatymi otwory. W okolicy Cuzco wykonana jest z duzych bloków kamiennych wieloboczne (bastiony, podpierajac sciany) lub z bloków kamiennych prostokatne (budynków). Architektura Inca jest widoczna we wszystkich jego pieprzyk i piekno do Machu Picchu, miasto odnalezionych w 1911 przez Hirama Bingham. Ceramiczne inca blyszczacy polichromii i produkowane w wazonach i innych pojemników doskonalego fachowca. W zakresie metalurgii, Najwazniejsza innowacja byl powszechniejsze stosowanie brazu w calym imperium, ale najpiekniejsze obiekty (figurki, ozdoby, bizuteria (rózne) sa w kolorach zlotym i srebrnym; produkcja musiala byc ogromna i nieoceniona wartosc (mysle o slynnym ogrodzie swiatynia slonca w Cuzco, z reprodukcjami w zlocie z figurami boskosci, zwierzat i roslin), ale zostala w znacznej mierze zniszczona przez hiszpanska. Roboty zauwazalne byly wykonane przez rzemieslników z sadu nie tylko w dziedzinie bizuterii i ceramiki, lecz równiez sukiennictwo i glyptic.

Definicja
Sm. Hiszpanski (dostosowanie mudeggian arabski, pp. z dagian, pozostaja) uzywane w jezyku angielskim, jak sm. I dodac (pl. mudéjares). Nazwa Muzulmanie Hiszpanii pozostal wierny islamowi w terytoriach zostala odzyskana przez chrzescijan; w szczególnosci: styl Mudejar, walorów artystycznych produkcji spowodowany muzulmanów, którzy po Reconquista, kontynuowala prace dotyczace zasad chrzescijanskich, utrwalajac w andaluzyjskiej tradycji.

Sztuka
W stylu mudejar, które czesto convisse i mieszane z innymi (opowiada o romanskich i gotyckich mudejar, Mudejar-, itp.) w ramach multiform hiszpanskiej architektury, ukwiecone w róznych osrodkach i terminach: w Toledo w XII wieku, Valladolid, Guadalajara, Seville, Teruel, Saragossa, Cordova w pózniejszych, az do XVI wieku. W architekturze najbardziej reprezentatywne przyklady sa podane z kosciolem Santa Maria la Blanca (1405) w Toledo, z Alcar (1364-78) i Casa de Pilatos (1492-1533) w Sewilli, jak równiez z póznogotyckiego tiburium z Burgos Katedra (1568). Jest to jednak przede wszystkim w dziedzinie rzemiosla artystycznego, ze Mudejar mial niezwykly rozkwit; jego postaci sa jednak z pewnoscia bezposrednia kontynuacje tych Moreschi, którego tradycje, choc z wkladkami gotyckiej i renesansowej, a nastepnie zostaje zachowane w niektórych sektorach nawet teraz przez uciekajace do popularnych produkcji. Wystrój kaplicy S. Fernando w meczet w Kordobie (1258) oraz Alcázar w Sewilli sa dowody na bardziej efektownym tego zjawiska, które mialy, przynajmniej poczatkowo, artystycznej stolicy w Toledo. Powody moreschi (formacje naciekowe, arabesques, napisy cufiche, romby) czesto korzystasz z tlumem naturalistycznej roslinnosc i zwierzeta w stylu gotyckim. Bardzo rozpowszechnione bylo snycerskim do ozdobienia stojaku oscieznicy, pólki, targowiska, itp., laczac ze zloceniami i farby, jak równiez wykorzystanie ceramiki do pokrywania scian, kopyta i pietra (typowy Andaluzji ceramiczna mozaika alicatado powiedzial). Zaklady Valencia rzucal mody azulejo, Niebieskie na bialym tle, zas te z Manises i malaga stala sie firma specjalizujaca sie w produkcji wyrobów ceramicznych alustro. Znaczne byly wreszcie produkcji broni, kutego zelaza, skóry, tkaniny, hafty i dywanów; w drugim waznym osrodkiem produkcji bylo Alcaráz (az do XVII wieku).


Fizjologia
Kwas chlorowodorowy ma powazne konsekwencje fizjologiczne znaczenie jako skladnik soku zoladka. Jest produkowana przez parietal komórek zrebowych glands w stezeniach rzedu 170 mEq/l, odpowiednie do 0,3-0,5%. W praktyce wartosci te znacznie sie róznia w zaleznosci od intensywnosci i rodzaju bodzców, które docieraja do blony sluzowej jamy, tempo oprózniania zoladka, postac diety, ze wzgledu na sklonnosc do kwasu solnego z zeolitowym zasadowych rodników zywnosci. Z drugiej strony wystepuje w zoladku nieodlacznym mechanizm regulacji, która blokuje wydzielanie kwasu solnego, gdy kwasowosc zoladka sok przekracza dopuszczalne wartosci. W jony Cl? Uwalniane sa w zoladku z komórek blony sluzowej jamy z aktywnym mechanizmem przeciwko gradient stezenia. H+ jony sa dostarczane w ich zamiennie przez dysocjacji tego kwasu weglowego
Historia: Ogólne informacje
Wiesz, ze firma inca zaczeli konsolidowac u schylku XII wieku, a zwlaszcza na poczatku XIII. Natychmiast po uruchomieniu mialy ekspansywne fazy. Jej ped starc z sasiednimi narodami, zawsze wienczacy zwyciestwo Incas. To tez stalo sie okolo polowy XIV wieku, w powinowactwo z zachód slonca nad imperium Tiahuanaco, który zdominowal obszar jeziora Titicaca. Rzemieslnicy z pierwszych osiagniec bylo incas (termin ten jest tutaj uzyte w swoim drugim znaczeniu, tzn. ze "Pan", "cesarz") dwie duze Hurincusco dynastie (lub Sáyac Hurin) oraz Hanancusco (lub Chanan Sáyac): tj. fundacja Sinchi Rocca, Lloque Yupanqui Mayta, przewi espugnatore (Twierdza z Tiahuanaco i protoplasty rodu Arequipa), przewi Yupanqui, Rocca, Yahuar Huacac. W 1438 on wstapil na tron Pachacútec: pod jego berlo stan Inca osiagnal swoja maksymalna moc, który przejmie miedzy innymi do wytepienia królestwa Huanca i przytlumiania ostatecznie, dalej na pólnoc, Grand Chimúecimo, inca Yupanqui Túpac (1471-93), zreorganizowana cesarstwa, który przejal nazwe Tahuantinsuyo: slowo oznaczalo "cztery (tahua) regiony (suyo) narodów". Te cztery regiony byly: Collasuyo, Antisuyo, Chinchayusuyo i Cuntisuyo. Kapital zostal potwierdzony do Cuzco. Túpac Yupanqui oraz jego nastepcy Cápac Huayna (1493-1525) rozszerzyl granice Panstwa na S do rzeki Maule w Chile, i N do Quito, z placówki, ktore przenikaly w obecnej Kolumbii. Ale teraz imperium byla recesja, oslabione przez mollezze i zepsucia. Huayna Cápac, zaniedbujac legalnych zone, z która mial syna Huáscar, dolaczyl do ksiezniczki z pokolenia Scyris (Quito), który dal mu drugiego syna, Atahualpa. Przed smiercia suwerennej waluty Tahuantinsuyo w dwóch królestw, równej wielkosci, którzy powierzone odpowiednio Huáscar i Atahualpa. Utrzymuja one niezwykla moc i zaszli w dziedzinie wzgledem siebie. Na samym szczycie tego konfliktu dolaczyly hiszpanskich zdobywców F. Pizarro. Huáscar zostal zameczony w 1532 postanowieniem prezesa Atahualpa; te, obejmowanych przez Pizarro, zostal zamordowany w nastepnym roku. Zakonczyl sie w ten sposób zycia Inca empire, stal sie kolonia Króla Hiszpanii. Jego pietna, jednak pozostal w historii Ameryki Lacinskiej, poniewaz bylo to centrum zaawansowanej cywilizacji.

Historia: politycznej i spolecznej struktury
Od wielu blednie nazwane "socjalistyczne", stan Incas mial strukture polityczna pionowo: bezwzgledny szef byl cesarz, lub Inca, pierwotnym zródlem wszelkich uprawnien. On czczono pamiatki przeszlosci jako syn slonca, oddal indywidualnych stanowisk rzadu i li partycjonowane zgodnie ze sztywnej hierarchii kasty:. Czlonkowie cesarska rodzina byli arystokracja executive i wsród nich suwerena postawili na najwyzszych ranga urzedników. Oni postepowali curacas, tj. dostojnicy nizszej rangi, nadal wazne. Imperium zostalo zatem podawana w jego bardziej terytorialnych okregów wyborczych: jazdy kazdego z regionów Tahuantinsuyo inca stwarzane a siedziba Namiestnika (APO), ogólnie wyznaczonych wsród jego najblizszych czlonków rodziny (bracia i kuzyni); prowincje zostaly powierzone tukrikuk lub szkól. Nie bylo zadnych elementów wybieranych reprezentacji. Kaplani i wojskowymi wspólpracowali z polityków w zarzadzanie zasilaniem. Podstawowa jednostka spoleczenstwa Inca byl ayllu, instytucji przed powstaniem imperium i przechowywane przez Incas, lecz zorganizowany tak, aby wyniesli z niego kazdej autonomicznej trendu. Natomiast ayllu preincaico skladala sie z czlowiekiem grupy nadrzednej lub traktowane jako takie, osadzony w danym obszarze oraz venerante wspólnego przodka, którego zachowany grobowiec lub "Mumia", Inca empire pozbawiono go cech "etnicznych" i religijne i dala jednostce terytorialnej na poziomie administracyjnym. Zalozone nowe ayllu, w tej funkcji, oddajac je jako fiefs do waznych osobistosci, którzy po umarlym, miejsce wspólnego przodka. Co cesarz rozpoczal równiez nowy royal ayllu wymienione zostaly do przylaczenia sie wszystkich dzieci plci meskiej, z wylaczeniem pierworodny, przeznaczony do zostania cesarzem i jako takie stanowia ich wlasne ayllu. Ayllu kazdy rzadzil rozdzial wybierany przez jej czlonków i wiekszoscia  rady starszych. Towary byly w wspólnoty, a nie jednostki. Jesli chodzi o prawo wlasnosci, Nalezal on do Inca, absolutnego monarchy Boskiego pochodzenia; nie zrobil, jednak mialem przyjemnosc, podzielenie majatku panstwowego w trzech porcjach: pierwszy sprzedal go do boga slonca, a drugi jest zarezerwowany dla siebie, trzeci z confered do ayllu. Uprawa ziemi, slonca i inca byl odpowiedzialny Wspólnoty. Wspólnym czlowiekowi monogamous; poligamicznego móglby byc jedynie szlachetnie urodzonych. Na Inca mial glówne zony (coya) - ze dla czystosci przynaleznosc kastowa ogólnie byla jego siostra - i róznych zon drugorzednych lub obdarowal. W villac umu, Arcykaplan, nalezal do prawa do rzeczywistego ayllu, utwierdzajac theocratic ducha, który poinformowal imperium. Nie masz dowodów utworów literackich: musisz byc zatem zadowolony z ustnej tradycji, zebranych i wydanych przez chroniclers hiszpanskiego podboju. Posiada on aktualnosci zwlaszcza ballad, które meditation przedsiebiorstwa cesarzy oraz, ze zostaly wykonane z okazji specjalnych uroczystosci. To EYID dworskich composero nawet eposów, powiedzial lub spiewana przed suwerena. Wszystko napisane, jednak. Jedynym instrumentem, który jest w jakis sposób wie, ze moze sluzyc do "napisz" lub "Nagrywanie" bylo by quipo: main cordella, z których zwisajac sznurki mniejszych, wiazac z jezykiem wezly prognoz dokonanych przez te maneggiava. I tych, którzy maneggiava byl quipu-kamayoc, czyli swoista rysika lub oficjalnego tlumacza, które posluzyly do urzedników panstwowych, aby wykonac obliczenia i spisów. W zakresie komunikacji, Incas mial  uklad drogowy wystarczajaco skuteczne. Istnialy dwie glówne drogi: strada regia lub Cápac Andyjskiego (-nan), o dlugosci 5200 km, od pólnocnej granicy przez Ekwador, Peru, Boliwia, Argentyna i Chile az Maule, biegl wzdluz cordillera i zakonczyl w Purumauca stacja, bardziej na poludnie; i przybrzezne drogi, o dlugosci ponad 4000 km, które pochodzilo od Túmbes, North, równiez do rzeki Maule. Poniewaz oni nie znali kola, Incas nie mial potrzeby szerokiej drogi fundusze: cic sa terenami spacerowymi, zarówno przez zolnierzy, zarówno przez urzedników, zarówno przez firmy kurierskie.

Religia
Religijny system, który zbudowal i popierali imperial struktury Inca mozna skonfigurowac jako zwanym politeizmem zorientowany z kultem slonca-boga, INTI, niemal boska personifikacja imperium. Aby Inti oferowana jest codzienne posilki i ofiarowan lopaty. Solstices equinoxes i stanowily podstawe bozonarodzeniowa kalendarz sloneczna zazwyczaj. We wszystkich swiatyniach Inti miala jakas forme podziwu, tak wiele, ze pierwszym hiszpanskim chroniclers kazdej swiatyni ukazal sie jako "swiatynia slonca" dla antonomasia i kazdy kaplan "kaplan slonca". Na chroniclers z Hiszpanów zwana równiez "dziewice slonca" niektórym pannom dedykowane do róznych funkcji publicznych sakralny scisle zwiazany z oraz medale reprezentuja panowanie Zygmunta Augusta: nazwa tego nie tlumaczyc, ani nazwy tubylczych (acllacuna, "wybrane kobiety", "wybrany") ani inca poczecia. Stolica Cesarstwa stal sie najwazniejsza swiatynia slonca, tzw. Coricancha, gdzie spalono a solar fire byliny. Na Coricancha byla rodzajem Panteonu, która powitala wszystkich boskosci oficjalnie uznane, tradycyjne Inca boskosci, i tych róznych grup uprzedmiotowienia: Illapa ("Tuono-Lampo"), a bóg jest wspólne dla calego obszaru andyjskiego regionu; Pachacamac, swoista Supreme Bedac centralnym wybrzeza, wprowadzane z inca podbiciu w szeregach bogów regulowane przez Inti; seria "matek" Boska Matka: Luna (Mama-Quilla) narzeczona Inti, matka morza (Mama Cocha) pawel polaczone z nieznanym doswiadczenia do Inca do podbiciu w rejonie nadbrzeznym, matka Ziemia (Talaata Paszy Mama) wazne bogini pan-Peruwianska, i matka kukurydzy (Mama Sara), ze w zyciu prywatnym przeciwko zakonowi, równiez moze identyfikowac sie z poszczególnymi rosliny kukurydzy uprawianej w drodze wyjatku. Oprócz rzeczywistych, Coricancha podtrzymal nawet niektóre przedmioty czcigodny powiedzial huaca, która w pewnym sensie miala zdolnosc do skupienia sie w sobie sacredness z podbitych terytoriów, z których przyszli. Mozna powiedziec, ze stanowili oni na plaszczyznie religii, utwierdzajac do miasta Cuzco, pielegnujace im role stolicy imperium. Na ogól pojecie huaca oznacza ono rzeczy (obrazy, kamienie, drzewa, itp..), miejsca (zródla, wyzyny, itp.) oraz budynki (kaplic, pomników itp.) uwazali "swieta" lub fotele wystawach "swieta". W odniesieniu do kultu niezliczonych lokalnych huaca, która na poziomie religijnym moglaby zagrozic jednosci imperium, mieszkalo dwóch oficjalnych postawy: z jednej strony staralismy sie, aby wchlonac huaca wazniejszego, accogliendole materialnie lub symbolicznie w Coricancha, pod opieka boga Inti; z drugiej strony staral sie zniszczyc pozostala, jako czynili dziewiatym cesarzem, Pachacútec ("reformowania swiata"), powiedzial: "wróg huaca". Do budynku religijnego cesarstwa sprzeciwil, oprócz huaca, nawet kultów lokalnych przodków, dla ich zdolnosci do powodowania grupa ludzi zwiazana z kultem wspólnego przodka (ayllu), a wiec tym samym zwolniony w pewnych granicach od szerszej spolecznosci tworzacych imperium. Imperium utrzymalo ayllu, lecz pozbawiono je na ich wlasciwosci "etnicznych" i religijnej. Imperium jest podzielony na dwie polowy, "górny" i "dolny", z kolei podzielony na dwie sekcje: To stad wzielo czterech seyu, okreslone przez dwa idealne linie przecinajace sie pod Cuzco, który stal sie centrum kulturalnym miasta,  swiat otwarty na podbiciu lub transpozycji w schemat czterostronnej Cesarstwa, powiedzial: "kraina czterech regionach" (Tahuantinsuyo). Na Inca wladcy, zamieszkalych w Cuzco, który byl synem slonca" (Intip churin), a Bogu zywemu. W jego wlasnej rodzinie byl najwyzszym kaplanem, villac umu. W tym ujednolicajac proces nalezy takze postrzegac religijne reformy ósmej cesarz Hatum Tupac, którzy zapoczatkowali kult Viracocha i przyjela ona nazwe. Viracocha byl  uroczysty bohatera spolecznosci andyjskich, or perhaps a twórca "lazy", wspominal w róznych mitów, ale nigdy nie czynil przedmiotem kultu. Swoja pierwsza i jak dotad jedyna swiatynie faktycznie byly wznoszone przez Hatum Tupac, który dal by Viracocha postac "ojca" uniwersalny, zamieniajac jedna "przodków" z róznych grup etnicznych. Z nabyciem Viracocha zrodzili complex teologiczne opracowania (w tym przypomina upomnialo suwerennosci, przekazany przez Viracocha do Inti i Inti do cesarza i wzorów, dla których kazdy solar ofiara stala oferta Viracocha w nazwie Inti), który wyrazony jest czasami w modlitw i hymnów o wysokiej wartosci duchowe i estetyczne.

Sztuka
Na Incas zostawila slady niezwyklej ich obecnosci we wszystkich obszarach, w których sie rozprzestrzenic. Nadal wszedzie wiele budów, firmy Adobe na wybrzezu i w kamieniu na plateau, które zawsze maja wlasciwosci trapezowatymi otwory. W okolicy Cuzco wykonana jest z duzych bloków kamiennych wieloboczne (bastiony, podpierajac sciany) lub z bloków kamiennych prostokatne (budynków). Architektura Inca jest widoczna we wszystkich jego pieprzyk i piekno do Machu Picchu, miasto odnalezionych w 1911 przez Hirama Bingham. Ceramiczne inca blyszczacy polichromii i produkowane w wazonach i innych pojemników doskonalego fachowca. W zakresie metalurgii, Najwazniejsza innowacja byl powszechniejsze stosowanie brazu w calym imperium, ale najpiekniejsze obiekty (figurki, ozdoby, bizuteria (rózne) sa w kolorach zlotym i srebrnym; produkcja musiala byc ogromna i nieoceniona wartosc (mysle o slynnym ogrodzie swiatynia slonca w Cuzco, z reprodukcjami w zlocie z figurami boskosci, zwierzat i roslin), ale zostala w znacznej mierze zniszczona przez hiszpanska. Roboty zauwazalne byly wykonane przez rzemieslników z sadu nie tylko w dziedzinie bizuterii i ceramiki, lecz równiez sukiennictwo i glyptic.

Definicja
Sm. Hiszpanski (dostosowanie mudeggian arabski, pp. z dagian, pozostaja) uzywane w jezyku angielskim, jak sm. I dodac (pl. mudéjares). Nazwa Muzulmanie Hiszpanii pozostal wierny islamowi w terytoriach zostala odzyskana przez chrzescijan; w szczególnosci: styl Mudejar, walorów artystycznych produkcji spowodowany muzulmanów, którzy po Reconquista, kontynuowala prace dotyczace zasad chrzescijanskich, utrwalajac w andaluzyjskiej tradycji.

Sztuka
W stylu mudejar, które czesto convisse i mieszane z innymi (opowiada o romanskich i gotyckich mudejar, Mudejar-, itp.) w ramach multiform hiszpanskiej architektury, ukwiecone w róznych osrodkach i terminach: w Toledo w XII wieku, Valladolid, Guadalajara, Seville, Teruel, Saragossa, Cordova w pózniejszych, az do XVI wieku. W architekturze najbardziej reprezentatywne przyklady sa podane z kosciolem Santa Maria la Blanca (1405) w Toledo, z Alcar (1364-78) i Casa de Pilatos (1492-1533) w Sewilli, jak równiez z póznogotyckiego tiburium z Burgos Katedra (1568). Jest to jednak przede wszystkim w dziedzinie rzemiosla artystycznego, ze Mudejar mial niezwykly rozkwit; jego postaci sa jednak z pewnoscia bezposrednia kontynuacje tych Moreschi, którego tradycje, choc z wkladkami gotyckiej i renesansowej, a nastepnie zostaje zachowane w niektórych sektorach nawet teraz przez uciekajace do popularnych produkcji. Wystrój kaplicy S. Fernando w meczet w Kordobie (1258) oraz Alcázar w Sewilli sa dowody na bardziej efektownym tego zjawiska, które mialy, przynajmniej poczatkowo, artystycznej stolicy w Toledo. Powody moreschi (formacje naciekowe, arabesques, napisy cufiche, romby) czesto korzystasz z tlumem naturalistycznej roslinnosc i zwierzeta w stylu gotyckim. Bardzo rozpowszechnione bylo snycerskim do ozdobienia stojaku oscieznicy, pólki, targowiska, itp., laczac ze zloceniami i farby, jak równiez wykorzystanie ceramiki do pokrywania scian, kopyta i pietra (typowy Andaluzji ceramiczna mozaika alicatado powiedzial). Zaklady Valencia rzucal mody azulejo, Niebieskie na bialym tle, zas te z Manises i malaga stala sie firma specjalizujaca sie w produkcji wyrobów ceramicznych alustro. Znaczne byly wreszcie produkcji broni, kutego zelaza, skóry, tkaniny, hafty i dywanów; w drugim waznym osrodkiem produkcji bylo Alcaráz (az do XVII wieku).


Fizjologia
Kwas chlorowodorowy ma powazne konsekwencje fizjologiczne znaczenie jako skladnik soku zoladka. Jest produkowana przez parietal komórek zrebowych glands w stezeniach rzedu 170 mEq/l, odpowiednie do 0,3-0,5%. W praktyce wartosci te znacznie sie róznia w zaleznosci od intensywnosci i rodzaju bodzców, które docieraja do blony sluzowej jamy, tempo oprózniania zoladka, postac diety, ze wzgledu na sklonnosc do kwasu solnego z zeolitowym zasadowych rodników zywnosci. Z drugiej strony wystepuje w zoladku nieodlacznym mechanizm regulacji, która blokuje wydzielanie kwasu solnego, gdy kwasowosc zoladka sok przekracza dopuszczalne wartosci. W jony Cl? Uwalniane sa w zoladku z komórek blony sluzowej jamy z aktywnym mechanizmem przeciwko gradient stezenia. H+ jony sa dostarczane w ich zamiennie przez dysocjacji tego kwasu weglowego
Historia: Ogólne informacje
Wiesz, ze firma inca zaczeli konsolidowac u schylku XII wieku, a zwlaszcza na poczatku XIII. Natychmiast po uruchomieniu mialy ekspansywne fazy. Jej ped starc z sasiednimi narodami, zawsze wienczacy zwyciestwo Incas. To tez stalo sie okolo polowy XIV wieku, w powinowactwo z zachód slonca nad imperium Tiahuanaco, który zdominowal obszar jeziora Titicaca. Rzemieslnicy z pierwszych osiagniec bylo incas (termin ten jest tutaj uzyte w swoim drugim znaczeniu, tzn. ze "Pan", "cesarz") dwie duze Hurincusco dynastie (lub Sáyac Hurin) oraz Hanancusco (lub Chanan Sáyac): tj. fundacja Sinchi Rocca, Lloque Yupanqui Mayta, przewi espugnatore (Twierdza z Tiahuanaco i protoplasty rodu Arequipa), przewi Yupanqui, Rocca, Yahuar Huacac. W 1438 on wstapil na tron Pachacútec: pod jego berlo stan Inca osiagnal swoja maksymalna moc, który przejmie miedzy innymi do wytepienia królestwa Huanca i przytlumiania ostatecznie, dalej na pólnoc, Grand Chimúecimo, inca Yupanqui Túpac (1471-93), zreorganizowana cesarstwa, który przejal nazwe Tahuantinsuyo: slowo oznaczalo "cztery (tahua) regiony (suyo) narodów". Te cztery regiony byly: Collasuyo, Antisuyo, Chinchayusuyo i Cuntisuyo. Kapital zostal potwierdzony do Cuzco. Túpac Yupanqui oraz jego nastepcy Cápac Huayna (1493-1525) rozszerzyl granice Panstwa na S do rzeki Maule w Chile, i N do Quito, z placówki, ktore przenikaly w obecnej Kolumbii. Ale teraz imperium byla recesja, oslabione przez mollezze i zepsucia. Huayna Cápac, zaniedbujac legalnych zone, z która mial syna Huáscar, dolaczyl do ksiezniczki z pokolenia Scyris (Quito), który dal mu drugiego syna, Atahualpa. Przed smiercia suwerennej waluty Tahuantinsuyo w dwóch królestw, równej wielkosci, którzy powierzone odpowiednio Huáscar i Atahualpa. Utrzymuja one niezwykla moc i zaszli w dziedzinie wzgledem siebie. Na samym szczycie tego konfliktu dolaczyly hiszpanskich zdobywców F. Pizarro. Huáscar zostal zameczony w 1532 postanowieniem prezesa Atahualpa; te, obejmowanych przez Pizarro, zostal zamordowany w nastepnym roku. Zakonczyl sie w ten sposób zycia Inca empire, stal sie kolonia Króla Hiszpanii. Jego pietna, jednak pozostal w historii Ameryki Lacinskiej, poniewaz bylo to centrum zaawansowanej cywilizacji.

Historia: politycznej i spolecznej struktury
Od wielu blednie nazwane "socjalistyczne", stan Incas mial strukture polityczna pionowo: bezwzgledny szef byl cesarz, lub Inca, pierwotnym zródlem wszelkich uprawnien. On czczono pamiatki przeszlosci jako syn slonca, oddal indywidualnych stanowisk rzadu i li partycjonowane zgodnie ze sztywnej hierarchii kasty:. Czlonkowie cesarska rodzina byli arystokracja executive i wsród nich suwerena postawili na najwyzszych ranga urzedników. Oni postepowali curacas, tj. dostojnicy nizszej rangi, nadal wazne. Imperium zostalo zatem podawana w jego bardziej terytorialnych okregów wyborczych: jazdy kazdego z regionów Tahuantinsuyo inca stwarzane a siedziba Namiestnika (APO), ogólnie wyznaczonych wsród jego najblizszych czlonków rodziny (bracia i kuzyni); prowincje zostaly powierzone tukrikuk lub szkól. Nie bylo zadnych elementów wybieranych reprezentacji. Kaplani i wojskowymi wspólpracowali z polityków w zarzadzanie zasilaniem. Podstawowa jednostka spoleczenstwa Inca byl ayllu, instytucji przed powstaniem imperium i przechowywane przez Incas, lecz zorganizowany tak, aby wyniesli z niego kazdej autonomicznej trendu. Natomiast ayllu preincaico skladala sie z czlowiekiem grupy nadrzednej lub traktowane jako takie, osadzony w danym obszarze oraz venerante wspólnego przodka, którego zachowany grobowiec lub "Mumia", Inca empire pozbawiono go cech "etnicznych" i religijne i dala jednostce terytorialnej na poziomie administracyjnym. Zalozone nowe ayllu, w tej funkcji, oddajac je jako fiefs do waznych osobistosci, którzy po umarlym, miejsce wspólnego przodka. Co cesarz rozpoczal równiez nowy royal ayllu wymienione zostaly do przylaczenia sie wszystkich dzieci plci meskiej, z wylaczeniem pierworodny, przeznaczony do zostania cesarzem i jako takie stanowia ich wlasne ayllu. Ayllu kazdy rzadzil rozdzial wybierany przez jej czlonków i wiekszoscia  rady starszych. Towary byly w wspólnoty, a nie jednostki. Jesli chodzi o prawo wlasnosci, Nalezal on do Inca, absolutnego monarchy Boskiego pochodzenia; nie zrobil, jednak mialem przyjemnosc, podzielenie majatku panstwowego w trzech porcjach: pierwszy sprzedal go do boga slonca, a drugi jest zarezerwowany dla siebie, trzeci z confered do ayllu. Uprawa ziemi, slonca i inca byl odpowiedzialny Wspólnoty. Wspólnym czlowiekowi monogamous; poligamicznego móglby byc jedynie szlachetnie urodzonych. Na Inca mial glówne zony (coya) - ze dla czystosci przynaleznosc kastowa ogólnie byla jego siostra - i róznych zon drugorzednych lub obdarowal. W villac umu, Arcykaplan, nalezal do prawa do rzeczywistego ayllu, utwierdzajac theocratic ducha, który poinformowal imperium. Nie masz dowodów utworów literackich: musisz byc zatem zadowolony z ustnej tradycji, zebranych i wydanych przez chroniclers hiszpanskiego podboju. Posiada on aktualnosci zwlaszcza ballad, które meditation przedsiebiorstwa cesarzy oraz, ze zostaly wykonane z okazji specjalnych uroczystosci. To EYID dworskich composero nawet eposów, powiedzial lub spiewana przed suwerena. Wszystko napisane, jednak. Jedynym instrumentem, który jest w jakis sposób wie, ze moze sluzyc do "napisz" lub "Nagrywanie" bylo by quipo: main cordella, z których zwisajac sznurki mniejszych, wiazac z jezykiem wezly prognoz dokonanych przez te maneggiava. I tych, którzy maneggiava byl quipu-kamayoc, czyli swoista rysika lub oficjalnego tlumacza, które posluzyly do urzedników panstwowych, aby wykonac obliczenia i spisów. W zakresie komunikacji, Incas mial  uklad drogowy wystarczajaco skuteczne. Istnialy dwie glówne drogi: strada regia lub Cápac Andyjskiego (-nan), o dlugosci 5200 km, od pólnocnej granicy przez Ekwador, Peru, Boliwia, Argentyna i Chile az Maule, biegl wzdluz cordillera i zakonczyl w Purumauca stacja, bardziej na poludnie; i przybrzezne drogi, o dlugosci ponad 4000 km, które pochodzilo od Túmbes, North, równiez do rzeki Maule. Poniewaz oni nie znali kola, Incas nie mial potrzeby szerokiej drogi fundusze: cic sa terenami spacerowymi, zarówno przez zolnierzy, zarówno przez urzedników, zarówno przez firmy kurierskie.

Religia
Religijny system, który zbudowal i popierali imperial struktury Inca mozna skonfigurowac jako zwanym politeizmem zorientowany z kultem slonca-boga, INTI, niemal boska personifikacja imperium. Aby Inti oferowana jest codzienne posilki i ofiarowan lopaty. Solstices equinoxes i stanowily podstawe bozonarodzeniowa kalendarz sloneczna zazwyczaj. We wszystkich swiatyniach Inti miala jakas forme podziwu, tak wiele, ze pierwszym hiszpanskim chroniclers kazdej swiatyni ukazal sie jako "swiatynia slonca" dla antonomasia i kazdy kaplan "kaplan slonca". Na chroniclers z Hiszpanów zwana równiez "dziewice slonca" niektórym pannom dedykowane do róznych funkcji publicznych sakralny scisle zwiazany z oraz medale reprezentuja panowanie Zygmunta Augusta: nazwa tego nie tlumaczyc, ani nazwy tubylczych (acllacuna, "wybrane kobiety", "wybrany") ani inca poczecia. Stolica Cesarstwa stal sie najwazniejsza swiatynia slonca, tzw. Coricancha, gdzie spalono a solar fire byliny. Na Coricancha byla rodzajem Panteonu, która powitala wszystkich boskosci oficjalnie uznane, tradycyjne Inca boskosci, i tych róznych grup uprzedmiotowienia: Illapa ("Tuono-Lampo"), a bóg jest wspólne dla calego obszaru andyjskiego regionu; Pachacamac, swoista Supreme Bedac centralnym wybrzeza, wprowadzane z inca podbiciu w szeregach bogów regulowane przez Inti; seria "matek" Boska Matka: Luna (Mama-Quilla) narzeczona Inti, matka morza (Mama Cocha) pawel polaczone z nieznanym doswiadczenia do Inca do podbiciu w rejonie nadbrzeznym, matka Ziemia (Talaata Paszy Mama) wazne bogini pan-Peruwianska, i matka kukurydzy (Mama Sara), ze w zyciu prywatnym przeciwko zakonowi, równiez moze identyfikowac sie z poszczególnymi rosliny kukurydzy uprawianej w drodze wyjatku. Oprócz rzeczywistych, Coricancha podtrzymal nawet niektóre przedmioty czcigodny powiedzial huaca, która w pewnym sensie miala zdolnosc do skupienia sie w sobie sacredness z podbitych terytoriów, z których przyszli. Mozna powiedziec, ze stanowili oni na plaszczyznie religii, utwierdzajac do miasta Cuzco, pielegnujace im role stolicy imperium. Na ogól pojecie huaca oznacza ono rzeczy (obrazy, kamienie, drzewa, itp..), miejsca (zródla, wyzyny, itp.) oraz budynki (kaplic, pomników itp.) uwazali "swieta" lub fotele wystawach "swieta". W odniesieniu do kultu niezliczonych lokalnych huaca, która na poziomie religijnym moglaby zagrozic jednosci imperium, mieszkalo dwóch oficjalnych postawy: z jednej strony staralismy sie, aby wchlonac huaca wazniejszego, accogliendole materialnie lub symbolicznie w Coricancha, pod opieka boga Inti; z drugiej strony staral sie zniszczyc pozostala, jako czynili dziewiatym cesarzem, Pachacútec ("reformowania swiata"), powiedzial: "wróg huaca". Do budynku religijnego cesarstwa sprzeciwil, oprócz huaca, nawet kultów lokalnych przodków, dla ich zdolnosci do powodowania grupa ludzi zwiazana z kultem wspólnego przodka (ayllu), a wiec tym samym zwolniony w pewnych granicach od szerszej spolecznosci tworzacych imperium. Imperium utrzymalo ayllu, lecz pozbawiono je na ich wlasciwosci "etnicznych" i religijnej. Imperium jest podzielony na dwie polowy, "górny" i "dolny", z kolei podzielony na dwie sekcje: To stad wzielo czterech seyu, okreslone przez dwa idealne linie przecinajace sie pod Cuzco, który stal sie centrum kulturalnym miasta,  swiat otwarty na podbiciu lub transpozycji w schemat czterostronnej Cesarstwa, powiedzial: "kraina czterech regionach" (Tahuantinsuyo). Na Inca wladcy, zamieszkalych w Cuzco, który byl synem slonca" (Intip churin), a Bogu zywemu. W jego wlasnej rodzinie byl najwyzszym kaplanem, villac umu. W tym ujednolicajac proces nalezy takze postrzegac religijne reformy ósmej cesarz Hatum Tupac, którzy zapoczatkowali kult Viracocha i przyjela ona nazwe. Viracocha byl  uroczysty bohatera spolecznosci andyjskich, or perhaps a twórca "lazy", wspominal w róznych mitów, ale nigdy nie czynil przedmiotem kultu. Swoja pierwsza i jak dotad jedyna swiatynie faktycznie byly wznoszone przez Hatum Tupac, który dal by Viracocha postac "ojca" uniwersalny, zamieniajac jedna "przodków" z róznych grup etnicznych. Z nabyciem Viracocha zrodzili complex teologiczne opracowania (w tym przypomina upomnialo suwerennosci, przekazany przez Viracocha do Inti i Inti do cesarza i wzorów, dla których kazdy solar ofiara stala oferta Viracocha w nazwie Inti), który wyrazony jest czasami w modlitw i hymnów o wysokiej wartosci duchowe i estetyczne.

Sztuka
Na Incas zostawila slady niezwyklej ich obecnosci we wszystkich obszarach, w których sie rozprzestrzenic. Nadal wszedzie wiele budów, firmy Adobe na wybrzezu i w kamieniu na plateau, które zawsze maja wlasciwosci trapezowatymi otwory. W okolicy Cuzco wykonana jest z duzych bloków kamiennych wieloboczne (bastiony, podpierajac sciany) lub z bloków kamiennych prostokatne (budynków). Architektura Inca jest widoczna we wszystkich jego pieprzyk i piekno do Machu Picchu, miasto odnalezionych w 1911 przez Hirama Bingham. Ceramiczne inca blyszczacy polichromii i produkowane w wazonach i innych pojemników doskonalego fachowca. W zakresie metalurgii, Najwazniejsza innowacja byl powszechniejsze stosowanie brazu w calym imperium, ale najpiekniejsze obiekty (figurki, ozdoby, bizuteria (rózne) sa w kolorach zlotym i srebrnym; produkcja musiala byc ogromna i nieoceniona wartosc (mysle o slynnym ogrodzie swiatynia slonca w Cuzco, z reprodukcjami w zlocie z figurami boskosci, zwierzat i roslin), ale zostala w znacznej mierze zniszczona przez hiszpanska. Roboty zauwazalne byly wykonane przez rzemieslników z sadu nie tylko w dziedzinie bizuterii i ceramiki, lecz równiez sukiennictwo i glyptic.

Definicja
Sm. Hiszpanski (dostosowanie mudeggian arabski, pp. z dagian, pozostaja) uzywane w jezyku angielskim, jak sm. I dodac (pl. mudéjares). Nazwa Muzulmanie Hiszpanii pozostal wierny islamowi w terytoriach zostala odzyskana przez chrzescijan; w szczególnosci: styl Mudejar, walorów artystycznych produkcji spowodowany muzulmanów, którzy po Reconquista, kontynuowala prace dotyczace zasad chrzescijanskich, utrwalajac w andaluzyjskiej tradycji.

Sztuka
W stylu mudejar, które czesto convisse i mieszane z innymi (opowiada o romanskich i gotyckich mudejar, Mudejar-, itp.) w ramach multiform hiszpanskiej architektury, ukwiecone w róznych osrodkach i terminach: w Toledo w XII wieku, Valladolid, Guadalajara, Seville, Teruel, Saragossa, Cordova w pózniejszych, az do XVI wieku. W architekturze najbardziej reprezentatywne przyklady sa podane z kosciolem Santa Maria la Blanca (1405) w Toledo, z Alcar (1364-78) i Casa de Pilatos (1492-1533) w Sewilli, jak równiez z póznogotyckiego tiburium z Burgos Katedra (1568). Jest to jednak przede wszystkim w dziedzinie rzemiosla artystycznego, ze Mudejar mial niezwykly rozkwit; jego postaci sa jednak z pewnoscia bezposrednia kontynuacje tych Moreschi, którego tradycje, choc z wkladkami gotyckiej i renesansowej, a nastepnie zostaje zachowane w niektórych sektorach nawet teraz przez uciekajace do popularnych produkcji. Wystrój kaplicy S. Fernando w meczet w Kordobie (1258) oraz Alcázar w Sewilli sa dowody na bardziej efektownym tego zjawiska, które mialy, przynajmniej poczatkowo, artystycznej stolicy w Toledo. Powody moreschi (formacje naciekowe, arabesques, napisy cufiche, romby) czesto korzystasz z tlumem naturalistycznej roslinnosc i zwierzeta w stylu gotyckim. Bardzo rozpowszechnione bylo snycerskim do ozdobienia stojaku oscieznicy, pólki, targowiska, itp., laczac ze zloceniami i farby, jak równiez wykorzystanie ceramiki do pokrywania scian, kopyta i pietra (typowy Andaluzji ceramiczna mozaika alicatado powiedzial). Zaklady Valencia rzucal mody azulejo, Niebieskie na bialym tle, zas te z Manises i malaga stala sie firma specjalizujaca sie w produkcji wyrobów ceramicznych alustro. Znaczne byly wreszcie produkcji broni, kutego zelaza, skóry, tkaniny, hafty i dywanów; w drugim waznym osrodkiem produkcji bylo Alcaráz (az do XVII wieku).


Fizjologia
Kwas chlorowodorowy ma powazne konsekwencje fizjologiczne znaczenie jako skladnik soku zoladka. Jest produkowana przez parietal komórek zrebowych glands w stezeniach rzedu 170 mEq/l, odpowiednie do 0,3-0,5%. W praktyce wartosci te znacznie sie róznia w zaleznosci od intensywnosci i rodzaju bodzców, które docieraja do blony sluzowej jamy, tempo oprózniania zoladka, postac diety, ze wzgledu na sklonnosc do kwasu solnego z zeolitowym zasadowych rodników zywnosci. Z drugiej strony wystepuje w zoladku nieodlacznym mechanizm regulacji, która blokuje wydzielanie kwasu solnego, gdy kwasowosc zoladka sok przekracza dopuszczalne wartosci. W jony Cl? Uwalniane sa w zoladku z komórek blony sluzowej jamy z aktywnym mechanizmem przeciwko gradient stezenia. H+ jony sa dostarczane w ich zamiennie przez dysocjacji tego kwasu weglowego ata, aby upewnic sie o jego sympatie; wrócil do Ferrary (1578), udal sie nastepnie do Urbino, a po postoju w innych miastach, w Turynie. W 1579 r. zwrócony nagle w Ferrarze, zas swietowanie trzeciego malzenstwa ksiecia Alfonsa z Margherita Gonzagi: myslenie, aby byc zaniedbywane, proruppe w escandescenze wobec Ksiecia, który uczynil z niego zakrywajace jak wariactwo na Sant'Anna hospital, gdzie przebywal przez siedem dlugich lat. W tych siedmiu lat stawka debiutowi przemówi do wszystkich jej wlasnosci energie do rehabilitacji jego godnosc czlowieka i jego swietnosc poety (przestepstwo, to ostatnie, z edition bledne i niepelne z Goffredo, nastapilo bez jego wiedzy w 1580 roku): sklada sie z kilku rodzajów 28 dialogów i apologii w obronie "in Gerusalemme liberata", które ingeruja w polemicznym zapalona na prymacie Ariosto na stope lub odwrotnie, ale do dziel literackich zawodów nawiasów przejrzystosci swiata bez rotowania w chwilach napiecia psychicznego, przerazajaco byla oslabiana przez urojenia i udreki, wzbogacane w pismach z gleboka fascynacje. Wydany w 1586 przez wstawiennictwo ksiecia Vincenzo Gonzagi, udal sie do Mantui, gdzie w holdzie jego nowa oslone, napisal tragedie Re Torrismondo (1587), odzyskanie Galealto ml odol ci.

Ale srodowisko Trybunalu nie seduceva wiecej duszy rozczarowane i zmeczone poety, a w pazdzierniku 1587 roku wznowiono jego gnebieniu poczatkowo chodzaca, szukajac goscinnosc w klasztorach i w domach znajomych: sanktuarium w Loreto, dom Scipione Gonzagi w Rzymie (gdzie napisal Rogo Amoroso Silve), klasztor Olivetan mnichów w Neapolu (gdzie skomponowal poemat Monte Oliveto), jednak Trybunal Mantui (gdzie, na czesc Ksiecia Vincenzo Gonzagi, napisal ksiazke o genealogy Casa Gonzagi), dom G.B. Manso w Neapolu (gdzie podejmowane przez siedem dni tworzenia swiata), dom Kardynal Cinzio Aldobrandini, który pojechal w 1593, rekonstrukcja Jego poemat noszacy tytul in Gerusalemme conquistata (w tym samym roku uchwalono lzy z Blessed Virgin i lzy Chrystusa), klasztor San Benedetto w Neapolu (gdzie, w 1594 roku, naukowcy dostrzegli swiatlo szesciu Discorsi del poema eroico) i wreszcie klasztoru Sant'Onofrio w Rzymie, na wzgórzu Gianicolo, gdzie jak pisal w slynnym liscie, "z rozmowy z tych divoti ojców", wyruszyl w "rozmowy w niebie".