Warrior 19

Miasta (415.888 ab. W 2007 r. w Peru, srodkowy-zachód, glównego miasta z dzial homonimiczne, 10 km na zachód od centrum Lima, z którym tworzy jednego osrodka miejskiego. Polozony u ujscia rzeki Rimac w oceanie, w zatoce chronionej z wyspy San Lorenzo, to glówny port handlowy kraju. Drugie miasto Peru do liczby mieszkanców, jest siedziba przemyslu stoczniowego, chemicznego, petrochemicznego, tekstyliów, zywnosci i drewna i jest powiazana z kapitalem przez przewoznika kolejowego (najstarsza z Ameryki Poludniowej, inaugurowany w 1851) i drogach szybkiego ruchu. § Zalozone w 1537 przez hiszpanskiego w okresie vicereame, byl aktywny port handlowy w jezyku hiszpanskim. W XVII i XVIII wieku jego bogactwem stymulowali chciwosc wielu piratów, którzy notorycznie polozylismy: Drake (1578), Cavendish (1587), holenderskie w 1624. Podczas wojny o niepodleglosc Ameryki Lacinskiej, byl to ostatni bastion hiszpanskiego obecnosc. Po spozyciu Lima przez San Martín (1821) byla oblegana przez rewolucjonistów i bronila sie az do roku 1826, kiedy zostala ona opuszczona ostatniej flagi hiszpanskiej w Ameryce Poludniowej. W 1866 roku przeszla ona nowy pierscien oblezenia przez Hiszpanie, którzy byli w stanie wojny z Chile i Peru. Wreszcie, w czasie wojny na Pacyfiku z dnia 1879-83 miasto zostalo zajete przez chilijskiego i zostal zwrocony do Peru dopiero po podpisaniu pokoju z Ancón (1883).

Miasta (375.058 ab. W 1998 r. w Peru i stolica departamentu Lambayeque, w regionie Norte. Polozony na 27 m w poblizu wybrzeza Pacyfiku autostrada panamericana, jest aktywnym centrum handlowego z przemyslu spozywczego (fabryk), cementu, szkla oraz ubrania. Przez porty lotnicze Pimentel i Etén, która jest polaczona koleja, wywóz cukru, bawelny i pszenicy. Lotnisko. Miasto jest w domu, od roku 1962, National University Lambayeque.
Miasta (852.807 ab. W 2013 roku w Peru i stolica departamentu o tej samej nazwie. Polozony na 2339 m na Río Chili, u podnóza wulkanu Misti, w strefie intensywnie uprawiane sa zboza, ziemniaków, owoców i warzyw, która sledzi przestronne i slicznego cywilnych i sakralnych w stylu kolonialnym (Katedra z 1612), zbudowane z bialego kamienia wulkanicznego sillar (). Ksztaltowal sie on dopiero od 1876 r., kiedy budowa kolei dozwolone lepsze powiazania z Mollendo, jej wyjscie na Pacyfiku, z której wynosi 85 km, a z ladem (regiony Puno nad jeziorem Titicaca, Cuzco). Drugie miasto Peru do liczby mieszkanców, jest aktywnym centrum handlu miedzy wybrzezem oraz wewnatrz kraju, jak równiez z Boliwii i Chile. Jest siedziba przemyslu wlókienniczego (bawelna, welna), obuwia, zywnosci i betoniarnia i jest obslugiwane przez miedzynarodowy port lotniczy ze sporym ruchem, zwlaszcza w turystyce. Uniwersytet (Universidad Nacional de San Agustín, ufundowany w 1828 roku, a Universidad Santa María). Jego historyczne centrum jest na liste swiatowego dziedzictwa UNESCO od 2000 roku. § Zalozone w 1540 r. na rozkaz Francisco Pizarro, powstaly w dolinie homonimiczne, która juz wczesniej zostala opisana przez inca Mayta Przewi. W czasie wojen o niepodleglosc obszar Arequipa byl teatr kilka starc. Pózniej to samo miasto 1884-1934 powstanie przewrotach przeciwko rzadom Lima, zarówno w XIX i XX wieku, a zwlaszcza w okresie dyktatury uzytecznosci Manuel Odría.

Miasta (211.608 ab. W 2013 r. w Peru, Glównego Miasta z dzial homonimiczne, 380 km NNW Lima, polozony na 2750 m s.m. w srodkowej czesci rozlegly plaskowyz z Cordillera Central, na jednobrzmiace rzeka. Osrodkiem produkcji welny i bawelny, jest siedziba przemyslu wlókienniczego, tanner i rafinerii miedzi. § Nalezala do grupy plemienne conchuco, ze w XII wieku byla przeciwna podbiciu Inca. Opornosc Conchucos zostal przysposobiony przez Tupac Yupanqui w czasie jego biegu w Quito. W 1533 mial miejsce dramat ostatniej Inca Atahualpa, wieziony, a nastepnie wykonal Pizarro z innymi czlonkami z rodzina cesarska. Chilijski inwazji z 1882 r. zostal odrzucony po gorzkiej battle (13 lipca), w której Zgineli niemal wszyscy obroncy miasta. § Cajamarca znany jest przede wszystkim jako przedziwny ceramiki, podzielona na piec etapów, z których ostatni odpowiada ery Inca i powodów, malarstwo, które dekoruja (cienkie linie kreslona pedzlem), nazywana jest "Italic" stylu.

Miasta (220.866 ab. W 1998 r. w Peru i stolica departamentu Ucayali, 480 km NE do limy, co 154 m na lewym brzegu rzeki Ucayali. Port Rzeczny i rynku produktów rolnych (zbóz, maniok, banany, herbate, tyton, kawa, coca-cola), doswiadczyl pewien rozwój przemyslu, szczególnie wazne dzisiaj w sektorze spozywczym, drzewnym i w która laczyla do wydobywania ropy naftowej, która - rurociagiem - pochodzi od agua caliente. Tego wzrostu przemyslowego zrealizowalo silna atrakcja wielu mieszkanców obszarów wiejskich obszarów kraju i miasta, w ciagu kilku lat, sestuplicato jej ludnosci. Wyposazony w port lotniczy jest podlaczony do stolicy z szosy tzw. Transandina.

Rada powiernicza administracja
Znana takze jako Rada ochrony, utworzona w celu zapewnienia kontroli miedzynarodowej 11 terytoriów pod nadzorem 7 Panstw Czlonkowskich oraz aby zapewnic wszelkie srodki niezbedne do przygotowania ich autonomii lub niepodleglosci. Uzyskawszy w pierwszej polowie lat dziewiecdziesiatych, wszystkie terytoria autonomii i niezaleznosci, w tym nad Palau, powierzonych nam Rada stwierdzila w swoim zadaniem i dlatego sklada sie jedynie z 5 stalych czlonków i zmienila swój regulamin wewnetrzny w celu umozliwienia tylko spotkan okolicznosciowych.

Sadów miedzynarodowych
Miedzynarodowy Trybunal Sprawiedliwosci jest glównym organem sadowym Onz. dzialajac w sporach miedzypanstwowych, prawdziwej kontynuacji Stalego Trybunalu Sprawiedliwosci miedzynarodowej, które esplicava tej funkcji w zwiazku z towarzystwem narodów. W kategoriach jej statutu - czy jest zalaczony i stanowia integralna czesc Karty Narodów Zjednoczonych - Trybunal Sprawiedliwosci sklada sie z 15 sedziów mianowanych osobiscie (z osobnymi glosami Rady Bezpieczenstwa i Zgromadzenia Ogólnego) przez 9 lat i ponownie wybrani, wybrani sposród osób wysoki poziom moralny i jedne z najwyzszych urzedów sadowych w ich odpowiednich krajach, lub do kompetencji w dziedzinie prawa miedzynarodowego, tak, ze sklad trybunalu odzwierciedla glówne formy cywilizacji i zasadnicze systemy prawne swiata. Jezeli nie, czy tylko jeden ze Spierajacych sie Stron posiada jedna z jej wlasnych obywateli sposród sedziów Trybunalu, stan nie jest "reprezentowana" moga wyznaczyc oprócz dyskusji, sporów, które dotycza, sedzia ad hoc. Trybunal podejmuje decyzje wiekszoscia glosów i trwale, ze wyrok jest wiazacy dla stron sporu, zgodnie z zasadami prawa miedzynarodowego, sporów miedzy panstwami, które ja jednoczesnie przedlozyc lub zobowiazali sie do przedstawienia. Ponadto sad moze, wedlug tych samych kryteriów, doradztwa prawnego opinie na wniosek Zgromadzenia Ogólnego, Rady Bezpieczenstwa lub innych narzadów i wyspecjalizowanych agend Organizacji Narodów Zjednoczonych zatwierdzony przez zgromadzenie ogólne, dotyczace problemów, jakie pojawiaja sie w kontekscie danej dzialalnosci. W przypadku, gdy strona przegrywajaca nie zgadza sie z decyzja trybunalu, druga strona moze odwolac sie do Rady Bezpieczenstwa, poniewaz zapewniaja one, zalecen lub decyzji, aby uzyskac wykonanie wyroku. § Miedzynarodowego Trybunalu Karnego zostala utworzona w lipcu 1998 r. na mocy traktatu zawartego w Rzymie 120 stwierdza: dlaczego byla faktycznie byl ustalony wymaga ratyfikacji przez co najmniej 60 krajów (m.in. z Wloch, ale nie wrogimi silami, takimi jak Stany Zjednoczone i Rosja, które nie sa wsród sygnatariuszy traktatu). Trybunal powolal sie na 1 lipca 2002 roku i ma za zadanie przyblizenie postepowania tych osób, którzy sa uznawani za odpowiedzialnych za najciezsze zbrodnie miedzynarodowe (zbrodnie wojenne lub zbrodnie przeciwko ludzkosci, ludobójstwa, dokonane z dniem jego ustanowienia. Mozesz byc sadzeni przez Miedzynarodowego Trybunalu Karnego tylko w przypadku w którym sady krajowe nie sa w stanie przejsc na wlasna reke. Kary: pozbawienia wolnosci (w najbardziej powaznych przypadkach); kara pozbawienia wolnosci do 30 lat; kary finansowe; konfiskaty towarów. 18 sedziów (dziala od 2003) pozostaja w urzedzie przez okres dziewieciu lat i sa wybierani sposród kandydatów z panstw czlonkowskich (nie wiecej niz jeden sedzia z kazdego panstwa).

Sekretariat
Biurokratyczne, które wykonuje prac administracyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgodnie z dyrektywami Zgromadzenia Ogólnego, Rady Bezpieczenstwa i innych instytutów. Jego przewodnik umieszczony jest Sekretarz Generalny, wyznaczania dodatkowych niezbednych pracowników, zajmuje sie przewodnik administracyjne ogólne, posiada funkcje polityczno-dyplomatycznych i zwraca uwage Rady Bezpieczenstwa na kazda sprawe, która moze zagrazac utrzymaniu miedzynarodowego pokoju i bezpieczenstwa. Sekretarz Generalny moze równiez zostac zainwestowane w szczególnosci zadania od innych glównych narzadów, których praca (z wyjatkiem Trybunalu) uczestniczy osobiscie lub przez delegatów. Sekretarz generalny jest powolywany przez Zgromadzenie Ogólne na wniosek Rady Bezpieczenstwa, za z góry ustalony okres: oskarzenia byla okupowana, od 1946 do 1952, - Trygve Lie, przestrzeganych przez szwedzki Daga Hammarskjölda, zmarl w 1961 roku w katastrofie lotniczej w Afryce, od 1961 r. do 1971 r. z Birmy S. U Thant, od 1972 do 1981 roku przez austriackie Kurt Waldheim, od 1982 r. do 1992 r. z Peruwianskiego Javier Pérez de Cuéllar, którzy chaimie Egipscy Boutros Boutros Ghali, od 1996 r. przez ghanense Kofi Annan (wydany w tym samym czasie jak ONZ z Nagroda Nobla w 2001), od 2007 roku w Korei Poludniowej Ban Ki-moon. Sekretariat jest podzielony na kilka wydzialów i biur, które operuja tereny obejmuja ogólne dzielnicy Nowego Jorku i urzedy w Genewie, Wiedniu i Nairobi. Sekretarz Generalny i urzednicy korzystaja z przywilejów i immunitetów niezbednych do wykonywania swoich obowiazków, zgodnie z zasadami okreslonymi w specjalnych umów zawartych przez Organizacje (glównie z USA). Do rozwiazywania sporów miedzy ONZ i jej urzednikom i pracownikom zapewnia jej odpowiednie sady, Sad Administracyjny Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Kokaina
Sf. [XX wieku; od Coca (botanika)+-ina]. Alkaloidami zawartymi w lisci koki. Byl odizolowany od Niemann w 1860 roku i uzyskalo po raz pierwszy do syntezy z Willstätter w 1923 roku. Kokaina jest methyl ester benzoylecgonine; w swej czastce o strukturze podobnej do tej z atropina istnieja 4 asymetrycznymi atomami wegla: 16 mozliwe stereoizomery niektórych wystepujacych w przyrodzie, inne zostaly wyprodukowane przez syntez. W lisci koki istnieja L-kokainy i niewielkimi ilosciami D-pseudococaina. Alkaloidy zwiazanych z zazywaniem kokainy, a które równiez sa zawarte w lisci koki, sa ecgonina, truxilina i tropacocaina. Do kokainy jest traktowana jako trucizna generalny protoplazma, poniewaz przy wlasciwym stezeniu, moga zmienic funkcje poszczególnych komórek. W przeszlosci mial interes w praktyce klinicznej szczególnie jej dzialan lokalnych srodków anestetycznych, z powodu paralizu rewersyjny z wlókien syntetycznych i delikatnych nerwów; ale, pomimo dobrego znieczulenia powierzchniowego, kokaina oglosil pózniej znalazl ograniczone zastosowanie w medycynie, zarówno w przypadku wysokiej toksycznosci dla zarówno latwosc, z jaka wytwarza zjawiska narkomanii. Jest stosowany do znieczulenia powierzchownych rogówki oka w spadnie do 1-3%, dla aplikacji na blonie sluzowej nosa i nosogardzieli, w antipruriginose masciami i cewki moczowej swiece zarowe.kokainy powoduje intensywne wzbudzanie pochodzenia glejowego przy wspóludziale motory dziedzin i sfer psyPrace
Dla wygody, krytyczna, zwykle do sklasyfikowania twórczosci Calderona de la Barca w róznych grupach: A) tragedie i komedie o temacie religijnym, zaczerpnietych z Biblii, od legendarnych swietych i hagiographic tradycje, wsród nich takie arcydziela jak El mágico niezrównana (Magik Cudownosci), devoción de la Cruz (z poswieceniem Krzyza), purgatorio El de San Patricio (Czyscca Sw. Patryka) i Los Dos amantes nieba ( dwóch milosników nieba); B) historycznych dramatów, wsród których wylaniaja sie glównie El Principe stale ( prince stala) i El Alcalde de Zalamea (burmistrz Zalamea); C) komedii, sukiennictwo i kaptur i miecz, który podkresla suma zdolnosci Z dramatopisarzem, zdolne do opracowania nowych efektów, z zartobliwa grace z arcinote sytuacje i znanych miejsc: La dama duende (La dama ghost), El escondido y tapada (ukryte i pieczarek), Dom z Dos Puertas mala es de guardar ( dom z dwoma drzwiami jest trudny do zachowania itp.); d) komedie rycerskie i mitologicznych, czasami romans jak El Castillo de Lindabridis (Castle of Lindabris), Puente de Mantible (bridge of mandible), czasami bardzo delikatne odnowiciel bajeczki jak echo y narcyza, plamica de la Rosa (fioletowy, rózowy); e) dramaty o honorze i zazdrosci, podejmujacego pierwotnosci jednym z glównych powodów moralnosci spolecznej hiszpanskiego Zlotego Wieku: El médico de su honra (doktorem ich Honor), a ciecz wydzielana agravio ciecz wydzielana venganza (A secret secret przestepstwo odwetem), El pintor de su deshonra (malarza, jego hanba), El monstruo wójta, los celos (najwiekszy potwór zazdrosci); f) komedii "filozoficznych" lub symboliczny, w takich arcydzielach jak "La Vida es sueño (1635; zycie jest marzeniem), prawdziwe i supreme dramatyczna synteze idei moralnych i religijnych baroku z Hiszpanii; G) fars, eseistyczne wstawki i inne drobne operetkowych, mieniacych sie swiezy dowcip; h) grupa 80 autos sacramentales, procesja eucharystyczna dramatów w formie aktu prawnego, w którym scisle teologicznej argument jest narracje z efektami czesto niezapomniane, a ewentualne rozpryskiwanie sie niewyczerpalne high liryzm: El Gran Teatro del Mundo (wielkiego teatru swiata), no hay más szczescia Que Dios wystapi (ma Nie ma wiecej szczescia od Boga), El Nuevo hospicio de pobres (nowe Hospicjum Miastu Oswiecim dla niezamoznych) i wielu innych. Mówi sie, ze teatr Calderona de la Barca ma dwie glówne wady: bieda wynalazku - czasami wiec nie wahajcie sie wznowic tematów objetych juz Lope de Vega i inni - i slaba charakterystyke znaków (Juz Goethe zauwazyl, ze bohaterowie Calderona de la Barca czesto wydaja sie zolnierze z roztopionego olowiu w tej samej formy). Jawna jest takze calkowity konformizm w odniesieniu do oficjalnych idei filipinskiej Hiszpania: kompania teatr calderoniano bez watpienia jest statyczny, a aristocraticismo sclerotizzato. Ale nie oznacza to znacznie na wartosci artystycznych i teatralnych arcydziel Calderón de la Barca, które przeciwstawiaja sie razem ze wzgledu na bolesnosc chrzescijanskiej koncepcji zycia i niezmierne energia" teatru i poezji. Tym samym baroku jezyk, ze spiacque do wieków racjonalizm (XVIII i XIX), fascynuje dzis (po dowiadczeniach awangardy za blyskotliwa oryginalnosc: zwlaszcza autos sacramentales

Corneille'a, Pierre
 Francuski dramaturg (Rouen 1606 - Paryz 1684). Zrodzona z burzuazyjnej rodziny (jego ojciec byl inspektor wód i lasów), studiowal w kolegium jezuickiego w Rouen. Znakomity student, gatunki w Ameryce Lacinskiej, który obrócil sie w tamtych czasach czesto dawnej literatury, zarówno aspekty declamatori, zarówno na tematy. Petroniusza i Lucan byli jej ulubionych autorów. W 1628 Corneille'a rozpoczal wykonywanie zawodu adwokata real w rodzinnym miescie, a moze i nie sadzimy, by nigdy nie byc w stanie poswiecic do teatru. Milosc do dziewczyny byla inspiracja do napisania sonet i nie mozna wykluczyc, tym samym Mélite comedy, w którym wlozona. Opera, stanowil pierwszy w Rouen, nastepnie w Paryzu w 1629 roku wpadl, byl dyskretny, sukces i pobudzalo do zwrócenia sie do teatru. W 1632 napisal Clitandre ou l'délivrée niewinnosci i przed 1635 mial juz swoje aktywne inne cztery komedie, w których temat romans jest wspierane przez styl, pelen witalnosci. Jego pierwsza tragedie, Médée, jest z 1635. Nie bylo w miedzyczasie przeniesiony do Paryza i zaznac ochrony Richelieuu. Rzeczywiscie byl czescia spólki z "pieciu autorów" z Boisrobert, Colletet, Estoile i Rotrou, który mial za zadanie uzmyslowienia w wersetach tematy zrodzone z wyobrazni kardynal. Ale Corneille'a, ze nigdy nie mial racji dworzanina, wkrótce stracili sympatii oslony i prawdopodobnie takze subsydia. Sukces Médée, w którym wplyw petroniusza byla az nadto oczywista, wykonanych z prologu do triumfu Nikifora, która byla nastepnie wyswiecona przez jego najslynniejsza opera, CID. Zdaniem niektórych, tragedia powinna datarsi 1636, Rok w którym Corneille'a spisywali illusion comique, ale dokumenty, które wyszly na jaw calkiem niedawno potwierdzil, ze cid powinien zostac umieszczony w 1637, lub, ze pierwsza reprezentacja w Théâtre du Marais jest 1637. Teza o milosci i obowiazku, ujawnia w konflikt uczuc, glebokosc charakterach bohaterów w dynamicznym teatralnych, Aristotelian zasad przestrzega, gdyby nie jednosc miejsca, dokladnie na czas. Corneille'a, w rzeczywistosci slabo przyjetej koncepcji trzech jednostek miejsce, akcja, czas, ale zawsze staralem sie pozostac wiernym, zwlaszcza do ostatniego, poniewaz jego teatr scierajac namietnosci i dramat, synteza i natychmiastowe rozkladanie wydarzenia koniecznie chasing sentymentu, nie mogac w Samarze i pelen duszy przedluzone w czasie. Cid z happy endem, to celebracja milosci glównego bohatera i Chimène, jest uznawany za tragicomedy, bardziej niz czysta tragedia, a z pewnoscia takze triumfowala na pozycje ckliwych wymienionych jest bogata. Sukces opery unoszone zawisc i skargi ze strony wspólczesnych autorów (Scudéry i Mairet) i, jesli nie jest to zazdrosc, wedlug autora, Corneille'a strzelil z popelniona z oslona przez KARDYNALA RICHELIEU. Obecnie istnieje tendencja do obnizania niepomiernie zal ministra ku szczesliwym dramaturga. Tzw. "Querelle du Cid" posiada swoja oficjalna dokumentacja w antysemickie de l'Académie sur le "Cid", sporzadzonym przez Chapelain (1638): jest jednak prawdopodobne, ze Richelieu chcial umiescic w dowody zadan arbitra literatury czy ufundowanej przez niego akademii (a nastepnie bardzo krytykowany) musial wziac. Artysta, gniewal, byl broniony przez oskarzenia o plagiat, ale pozostal pod wrazeniem, tak wiele, ze nie chce wiecej imituja prace innych i jego tragedie, po Cid, przyciagnie jedynie do historii. Pychy, Corneille'a poglebil jego zalet czapskiego z najwazniejszymi zasadami, ktore wierze jego przemówien i jej poprzedzone przedmowa i tym samym niderlandzka z dolaczana do opublikowania dziela. Najbardziej prawidlowa odpowiedz ataki gave nowe tragedie. Dwa w jednym tylko roku (1640): Horacego (Horacego) i Cinna. Horace jest znowu marzeniu o milosci i obowiazku, dla tych uczuc, które sa wiazace dla duelists (Horatii i Curiatii) do kobiet przeciwbieznych rodzin. Corneille'a dedykowane do Richelieu, ewentualnie z namiastka ironii, moze wykazac, ze trzy "jednostki" (MET) nie mogloby uniemozliwic mu do stworzenia dziela jednakowo wazne. Nawet Cinna, pobudzane przez lacine De clementia od Petroniusza, bylo udane. Z pewnoscia jednak opera wiecej wysokie po Cid i faktycznie dla krytyki, arcydzielo w absolutnym sensie, Polyeucte (1642), bez watpienia uznaja jako "Kanon" teza corneliana. Sprawa zostala przekazana Corneille'a z historycznego Surius. Polyeucte jest chrzescijanski dramat milosci Bozej romantyk na ludzkiej milosci i zwyciestwa obrazanie uczuc religijnych, który mutuje w milosci jest poczucie obowiazków wymagano lojalnosci. Rok po tym, jak reprezentacja jego dzielo Corneille'a poddal w kadrze La Mort de Pompée menteur i ujawniajac siebie w drugim i w Suite du Menteur, komedia autorem. Jest to okres zwienczony owocne dla poetki, która w 1644 roku pisala i Rodogune reprezentowane, a pózniej Héraclius (1646). Jego slawa miala stac sie wielkim. Go wybrali na Akademii (1647), nastepnie pisal Nicomède (1651). W rok po klesce Pertharite wydrzec go zaskoczyc i avvilì. Wrócil do Rouen, gdzie pracowal nad przekladem nasladowanie Chrystusa jako zwolnienie z jej troskami sposatosi rodzinne (w 1640, mial synów zlego stanu zdrowia, dawszy mu niemalo bólu i ze premorirono). Pojechal w tym samym czasie dbac o pelne wydanie jego dziel. Wrócil do teatru dopiero w 1659 roku, na zaproszenie Insp Fouquet, i mial sukces z Edipe. Przebywajac w Paryzu, Corneille'a jest calkowicie zrozumiale, ze razy podmienieni zostali: zielone mlodziezy bylo niegodziwoscia, a wraz z nia panowanie Ludwika XIII i które przeksztalcilyby- cessiva regencji Anny Austrii. Teraz, przy Louis XIV i nowego klasycyzmu do literacko-artystycznego, sad oraz ogólnodostepnych preferowane Quinault i Racine'a. Poetyckim swiecie nowe mialo miejsce jedno oparte, jak wielkie modele starozytnosci, w przeciwienstwie namietnosci: powód drodzy, Corneille'a, którego teza zostala zdefiniowana teatr o pozadaniu i wyjazdy. Kronikarzy pisac wiecej osiagnac, jednak wierzcholki z Polyeucte i Cinna. Styl, który jest uwazany za jednego z najwiekszych poetów Francji bijaca we wszystkich swych sil takze w innych pracach: la Toison d'Or (1661), Sertorius (1662), Sophonisbe (1663), Othon (1664), Agésilas (1666), Attila (1667), Tite et Bérénice (1670), Psyché (1671), Pulchérie (1672), Suréna (1674), z która zakonczyl on swoja dzialalnosc jako dramaturg z dala na wieki od teatru; dziesiec lat pózniej zmarl w ogólnej obojetnosci. W Corneille'a, gdzie uczucia i dume, sa pokazane jako niezastapione cechy indywidualnosci do 21.6.1946 ofiary, a byc moze jeszcze bardziej w retoryce, która w swoim prawdziwym znaczeniu tragiczna, Francja ma czesto odzwierciedla na przestrzeganie wspólnego zycia psychicznego czlowieka za kazdym razem, poza teorie literackie.


 Hiszpanski malarz (Fuente de cantosa, Badajoz, 1598-1664). Byl szkolony w Sewilli, a nastepnie do tetniacego zyciem centrum z przenosni kultura realistyczny charakter. W 1617 otworzyl wlasny sklep na Llerena, Estremadura, ale w 1629 roku wpadl osiadl z powrotem do Sewilli i pozostal tam (oprócz pobytu w Madrycie w 1634), az do 1659 roku ca. Po zmniejszeniu, w warunkach skrajnego ubóstwa, przeniósl sie do Madrytu, gdzie usilowal bezskutecznie usilowal zaglebic sie w kulturowy miasta. Dzialalnosc garnkach Zurbarana esplicò jest niemal wylacznie w produkcji swietej obrazy o bardzo wysokiej liczbie (ca. 600) i jakosc czasami nie jest wzniosla, ze wzgledu na rozpowszechnione uzycie kolaborantów, w czesci na chwile kryzysu malarza, szczególnie w ostatnich latach zycia, kiedy uznano przeszla wiekszoscia swoich rówiesników na rzecz Murillo. Styl garnkach Zurbarana obejmuje zarówno naturalizm typowe sevillian, rozbudowane i dostosowane do najwyzszych wyników w stosowaniu kolorów, zawsze zachowuje przytomnosc i jaskrawym nawet w ciemnych odcieniach; zarówno disegnativa tradycji manieryzmem hiszpanski, który prowadzi malarza do rozwiazywania jego kompozycje w statystykach na pierwszym pietrze, z eleganckim kontury i siekacze, wyraznie oddzielone od funduszy neutralne lub ciemny, poza jakimkolwiek historycznych wnetrzach. Wiekszosc jego dziel byly wykonywane jako zespól dewocjonaliów cykli dla kosciolów i klasztorów w Sewilli i innych hiszpanskich miastach (obecnie rozproszone w róznych muzeach), serdecznie uczestnikami obrazanie uczuc religijnych ludowy (malarstwo dla Merced Calzada w Sewilli, w 1629 roku wpadl; obrazy dla Nuestra Carrar de la Defension w Jerez de la Frontera, 1638-39). Slynna seria swietych, którzy przechodza przez misticheggianti cues do uswietnienia dekoracyjne elegancko. Okolo 1633 r. garnkach Zurbarana pisarskiej równiez przez krótki czas Natura morta, pozostawiajac jedna z najwiekszych arcydziel gatunku, absolutnej czystosci: misie cedrowym, a kosze pomaranczy i kubek z rózowej (1633, juz we Florencji, Contini Bonacossi kolekcja z 1973 roku, w Los Angeles, Pasadena, Norton Simon Foundation). Wplyw garnkach Zurbarana, raczej ograniczony w Hiszpanii, lecz byla ogromna w Ameryce Lacinskiej, a zwlaszcza w Peru, gdzie malarz wyslany zapiskami w okresie 1640-58.

Murillo, Bartolomé Esteban
 Hiszpanski malarz Sewilli (1617-1682). Artystyczne poczatki Murillo byla przede wszystkim zwiazana z city Christmas, najpierw jako student maluczkich Juan del Castillo, nastepnie jako niezalezny malarz, wrazliwy na sztuke Ribera, Zurbarán, Velázqueza; mlodzienczych utworów, specjalista w projektowaniu i modelowaniu, ale zasadniczo niewiele oryginalów sie równiez wykazac sie wielkim budowniczym generycznych caravaggismo zawisa w hiszpanskim srodowisku. Kontakty z malarstwa wloskiego, poprzez B. Cavallino i A. Vaccari, flamandzki (prawdopodobnie wizytowal royal kolekcje podczas podrózy do Madrytu w 1648 roku, skad mogl studium dziel Rubensa i Van Dyck), zatargów oryginalna interpretacja colorismo veneto, do którego dolacza do lagodnych gleboko scenograficzny i baroku; znaki te pojawiaja sie juz w jedenastu obrazów olejnych z cuda swietych franciszkanów do klasztoru jednobrzmiace zamówienie w Sewilli (1645-48), dzis rozproszonych, w narodziny z dziewicy (Paryz, Luwr), triumfalny przemarsz poczatki dlugiej dzialalnosci w sluzbie confraternities i kasacie zakonów, w których Murillo okazal sie szczerym tlumacza i przekonujac o mistyce przeciw-reformaci. Interpretacje realistyczna delikatnie, rekodzielnictwa ludowego i komunikatywnym swietosci epizodem, coraz bardziej widoczna w dzielach ripe (cykl o hospicjach milosierdzia w Sewilli, ca. 1670-80: o uzdrowienie w paralityczne na basen, Londyn, National Gallery; Powrót syna marnotrawnego syna, Waszyngton, National Gallery), polaczone z wyrafinowaniem barw i wysokiej jakosci ksztalcenia formalnego, uczynilo kompozycji Murillo dotycza najbardziej popularnych idei religijnej oleografia (myslenie o niezliczone wersje Niepokalanego Poczecia, z których niektóre w madryckim Prado), który przyszedl, aby zmieniac w zuzyciu obrazu rzeczywistego i wysoka wartosc artystyczna. Cykle obrazów popolaresco genus (chlopcy, którzy jedza owoce, Monako, Alte Pinakothek Pszczelarz; okna, Waszyngton, National Gallery), skuteczne na otworach picaresque swiatu, ze inaugurowany gatunek destinatoa wielki sukces az do XVIII w. oraz portrety naturalistycznej (panów, z kolnierzem, Madryt, Prado), przyczyni sie do wyjasnienia najglebsza inspiracja artysty, która zmierza do zwiekszenia mozliwosci wyrazowe barw, czasami z dodatkiem compiacimenti szczytnych celów. "Do poglebienia Patrz Gedea sztuka vol. 7 pp 262-269" "aby poglebic Zobacz Gedea sztuka vol. 7 pp 262-269"

Na Leksykon
Sm. [Z francuskiego rokoko, zmiana, niefrasobliwa o rocaille]. Na zdobiony wyksztalcony w Paryzu okolo 1730 roku oraz, ze zdominowal on inne style dla okolo dwudziestu lat, roznoszenie i nastepnie w prawo w kierunku konca wieku w pólnocnych regionach Francji, Wloch i Europy Srodkowej do Rosji. O wartosci adm., nalezacy do dokladnie tego stylu: mobile, fasada, rokokowe smaku; o prolongate, sztuczne lambiccato, choc nie bez laski: fryzure rokokowe.
Prace
Dla wygody, krytyczna, zwykle do sklasyfikowania twórczosci Calderona de la Barca w róznych grupach: A) tragedie i komedie o temacie religijnym, zaczerpnietych z Biblii, od legendarnych swietych i hagiographic tradycje, wsród nich takie arcydziela jak El mágico niezrównana (Magik Cudownosci), devoción de la Cruz (z poswieceniem Krzyza), purgatorio El de San Patricio (Czyscca Sw. Patryka) i Los Dos amantes nieba ( dwóch milosników nieba); B) historycznych dramatów, wsród których wylaniaja sie glównie El Principe stale ( prince stala) i El Alcalde de Zalamea (burmistrz Zalamea); C) komedii, sukiennictwo i kaptur i miecz, który podkresla suma zdolnosci Z dramatopisarzem, zdolne do opracowania nowych efektów, z zartobliwa grace z arcinote sytuacje i znanych miejsc: La dama duende (La dama ghost), El escondido y tapada (ukryte i pieczarek), Dom z Dos Puertas mala es de guardar ( dom z dwoma drzwiami jest trudny do zachowania itp.); d) komedie rycerskie i mitologicznych, czasami romans jak El Castillo de Lindabridis (Castle of Lindabris), Puente de Mantible (bridge of mandible), czasami bardzo delikatne odnowiciel bajeczki jak echo y narcyza, plamica de la Rosa (fioletowy, rózowy); e) dramaty o honorze i zazdrosci, podejmujacego pierwotnosci jednym z glównych powodów moralnosci spolecznej hiszpanskiego Zlotego Wieku: El médico de su honra (doktorem ich Honor), a ciecz wydzielana agravio ciecz wydzielana venganza (A secret secret przestepstwo odwetem), El pintor de su deshonra (malarza, jego hanba), El monstruo wójta, los celos (najwiekszy potwór zazdrosci); f) komedii "filozoficznych" lub symboliczny, w takich arcydzielach jak "La Vida es sueño (1635; zycie jest marzeniem), prawdziwe i supreme dramatyczna synteze idei moralnych i religijnych baroku z Hiszpanii; G) fars, eseistyczne wstawki i inne drobne operetkowych, mieniacych sie swiezy dowcip; h) grupa 80 autos sacramentales, procesja eucharystyczna dramatów w formie aktu prawnego, w którym scisle teologicznej argument jest narracje z efektami czesto niezapomniane, a ewentualne rozpryskiwanie sie niewyczerpalne high liryzm: El Gran Teatro del Mundo (wielkiego teatru swiata), no hay más szczescia Que Dios wystapi (ma Nie ma wiecej szczescia od Boga), El Nuevo hospicio de pobres (nowe Hospicjum Miastu Oswiecim dla niezamoznych) i wielu innych. Mówi sie, ze teatr Calderona de la Barca ma dwie glówne wady: bieda wynalazku - czasami wiec nie wahajcie sie wznowic tematów objetych juz Lope de Vega i inni - i slaba charakterystyke znaków (Juz Goethe zauwazyl, ze bohaterowie Calderona de la Barca czesto wydaja sie zolnierze z roztopionego olowiu w tej samej formy). Jawna jest takze calkowity konformizm w odniesieniu do oficjalnych idei filipinskiej Hiszpania: kompania teatr calderoniano bez watpienia jest statyczny, a aristocraticismo sclerotizzato. Ale nie oznacza to znacznie na wartosci artystycznych i teatralnych arcydziel Calderón de la Barca, które przeciwstawiaja sie razem ze wzgledu na bolesnosc chrzescijanskiej koncepcji zycia i niezmierne energia" teatru i poezji. Tym samym baroku jezyk, ze spiacque do wieków racjonalizm (XVIII i XIX), fascynuje dzis (po dowiadczeniach awangardy za blyskotliwa oryginalnosc: zwlaszcza autos sacramentales

Corneille'a, Pierre
 Francuski dramaturg (Rouen 1606 - Paryz 1684). Zrodzona z burzuazyjnej rodziny (jego ojciec byl inspektor wód i lasów), studiowal w kolegium jezuickiego w Rouen. Znakomity student, gatunki w Ameryce Lacinskiej, który obrócil sie w tamtych czasach czesto dawnej literatury, zarówno aspekty declamatori, zarówno na tematy. Petroniusza i Lucan byli jej ulubionych autorów. W 1628 Corneille'a rozpoczal wykonywanie zawodu adwokata real w rodzinnym miescie, a moze i nie sadzimy, by nigdy nie byc w stanie poswiecic do teatru. Milosc do dziewczyny byla inspiracja do napisania sonet i nie mozna wykluczyc, tym samym Mélite comedy, w którym wlozona. Opera, stanowil pierwszy w Rouen, nastepnie w Paryzu w 1629 roku wpadl, byl dyskretny, sukces i pobudzalo do zwrócenia sie do teatru. W 1632 napisal Clitandre ou l'délivrée niewinnosci i przed 1635 mial juz swoje aktywne inne cztery komedie, w których temat romans jest wspierane przez styl, pelen witalnosci. Jego pierwsza tragedie, Médée, jest z 1635. Nie bylo w miedzyczasie przeniesiony do Paryza i zaznac ochrony Richelieuu. Rzeczywiscie byl czescia spólki z "pieciu autorów" z Boisrobert, Colletet, Estoile i Rotrou, który mial za zadanie uzmyslowienia w wersetach tematy zrodzone z wyobrazni kardynal. Ale Corneille'a, ze nigdy nie mial racji dworzanina, wkrótce stracili sympatii oslony i prawdopodobnie takze subsydia. Sukces Médée, w którym wplyw petroniusza byla az nadto oczywista, wykonanych z prologu do triumfu Nikifora, która byla nastepnie wyswiecona przez jego najslynniejsza opera, CID. Zdaniem niektórych, tragedia powinna datarsi 1636, Rok w którym Corneille'a spisywali illusion comique, ale dokumenty, które wyszly na jaw calkiem niedawno potwierdzil, ze cid powinien zostac umieszczony w 1637, lub, ze pierwsza reprezentacja w Théâtre du Marais jest 1637. Teza o milosci i obowiazku, ujawnia w konflikt uczuc, glebokosc charakterach bohaterów w dynamicznym teatralnych, Aristotelian zasad przestrzega, gdyby nie jednosc miejsca, dokladnie na czas. Corneille'a, w rzeczywistosci slabo przyjetej koncepcji trzech jednostek miejsce, akcja, czas, ale zawsze staralem sie pozostac wiernym, zwlaszcza do ostatniego, poniewaz jego teatr scierajac namietnosci i dramat, synteza i natychmiastowe rozkladanie wydarzenia koniecznie chasing sentymentu, nie mogac w Samarze i pelen duszy przedluzone w czasie. Cid z happy endem, to celebracja milosci glównego bohatera i Chimène, jest uznawany za tragicomedy, bardziej niz czysta tragedia, a z pewnoscia takze triumfowala na pozycje ckliwych wymienionych jest bogata. Sukces opery unoszone zawisc i skargi ze strony wspólczesnych autorów (Scudéry i Mairet) i, jesli nie jest to zazdrosc, wedlug autora, Corneille'a strzelil z popelniona z oslona przez KARDYNALA RICHELIEU. Obecnie istnieje tendencja do obnizania niepomiernie zal ministra ku szczesliwym dramaturga. Tzw. "Querelle du Cid" posiada swoja oficjalna dokumentacja w antysemickie de l'Académie sur le "Cid", sporzadzonym przez Chapelain (1638): jest jednak prawdopodobne, ze Richelieu chcial umiescic w dowody zadan arbitra literatury czy ufundowanej przez niego akademii (a nastepnie bardzo krytykowany) musial wziac. Artysta, gniewal, byl broniony przez oskarzenia o plagiat, ale pozostal pod wrazeniem, tak wiele, ze nie chce wiecej imituja prace innych i jego tragedie, po Cid, przyciagnie jedynie do historii. Pychy, Corneille'a poglebil jego zalet czapskiego z najwazniejszymi zasadami, ktore wierze jego przemówien i jej poprzedzone przedmowa i tym samym niderlandzka z dolaczana do opublikowania dziela. Najbardziej prawidlowa odpowiedz ataki gave nowe tragedie. Dwa w jednym tylko roku (1640): Horacego (Horacego) i Cinna. Horace jest znowu marzeniu o milosci i obowiazku, dla tych uczuc, które sa wiazace dla duelists (Horatii i Curiatii) do kobiet przeciwbieznych rodzin. Corneille'a dedykowane do Richelieu, ewentualnie z namiastka ironii, moze wykazac, ze trzy "jednostki" (MET) nie mogloby uniemozliwic mu do stworzenia dziela jednakowo wazne. Nawet Cinna, pobudzane przez lacine De clementia od Petroniusza, bylo udane. Z pewnoscia jednak opera wiecej wysokie po Cid i faktycznie dla krytyki, arcydzielo w absolutnym sensie, Polyeucte (1642), bez watpienia uznaja jako "Kanon" teza corneliana. Sprawa zostala przekazana Corneille'a z historycznego Surius. Polyeucte jest chrzescijanski dramat milosci Bozej romantyk na ludzkiej milosci i zwyciestwa obrazanie uczuc religijnych, który mutuje w milosci jest poczucie obowiazków wymagano lojalnosci. Rok po tym, jak reprezentacja jego dzielo Corneille'a poddal w kadrze La Mort de Pompée menteur i ujawniajac siebie w drugim i w Suite du Menteur, komedia autorem. Jest to okres zwienczony owocne dla poetki, która w 1644 roku pisala i Rodogune reprezentowane, a pózniej Héraclius (1646). Jego slawa miala stac sie wielkim. Go wybrali na Akademii (1647), nastepnie pisal Nicomède (1651). W rok po klesce Pertharite wydrzec go zaskoczyc i avvilì. Wrócil do Rouen, gdzie pracowal nad przekladem nasladowanie Chrystusa jako zwolnienie z jej troskami sposatosi rodzinne (w 1640, mial synów zlego stanu zdrowia, dawszy mu niemalo bólu i ze premorirono). Pojechal w tym samym czasie dbac o pelne wydanie jego dziel. Wrócil do teatru dopiero w 1659 roku, na zaproszenie Insp Fouquet, i mial sukces z Edipe. Przebywajac w Paryzu, Corneille'a jest calkowicie zrozumiale, ze razy podmienieni zostali: zielone mlodziezy bylo niegodziwoscia, a wraz z nia panowanie Ludwika XIII i które przeksztalcilyby- cessiva regencji Anny Austrii. Teraz, przy Louis XIV i nowego klasycyzmu do literacko-artystycznego, sad oraz ogólnodostepnych preferowane Quinault i Racine'a. Poetyckim swiecie nowe mialo miejsce jedno oparte, jak wielkie modele starozytnosci, w przeciwienstwie namietnosci: powód drodzy, Corneille'a, którego teza zostala zdefiniowana teatr o pozadaniu i wyjazdy. Kronikarzy pisac wiecej osiagnac, jednak wierzcholki z Polyeucte i Cinna. Styl, który jest uwazany za jednego z najwiekszych poetów Francji bijaca we wszystkich swych sil takze w innych pracach: la Toison d'Or (1661), Sertorius (1662), Sophonisbe (1663), Othon (1664), Agésilas (1666), Attila (1667), Tite et Bérénice (1670), Psyché (1671), Pulchérie (1672), Suréna (1674), z która zakonczyl on swoja dzialalnosc jako dramaturg z dala na wieki od teatru; dziesiec lat pózniej zmarl w ogólnej obojetnosci. W Corneille'a, gdzie uczucia i dume, sa pokazane jako niezastapione cechy indywidualnosci do 21.6.1946 ofiary, a byc moze jeszcze bardziej w retoryce, która w swoim prawdziwym znaczeniu tragiczna, Francja ma czesto odzwierciedla na przestrzeganie wspólnego zycia psychicznego czlowieka za kazdym razem, poza teorie literackie.


 Hiszpanski malarz (Fuente de cantosa, Badajoz, 1598-1664). Byl szkolony w Sewilli, a nastepnie do tetniacego zyciem centrum z przenosni kultura realistyczny charakter. W 1617 otworzyl wlasny sklep na Llerena, Estremadura, ale w 1629 roku wpadl osiadl z powrotem do Sewilli i pozostal tam (oprócz pobytu w Madrycie w 1634), az do 1659 roku ca. Po zmniejszeniu, w warunkach skrajnego ubóstwa, przeniósl sie do Madrytu, gdzie usilowal bezskutecznie usilowal zaglebic sie w kulturowy miasta. Dzialalnosc garnkach Zurbarana esplicò jest niemal wylacznie w produkcji swietej obrazy o bardzo wysokiej liczbie (ca. 600) i jakosc czasami nie jest wzniosla, ze wzgledu na rozpowszechnione uzycie kolaborantów, w czesci na chwile kryzysu malarza, szczególnie w ostatnich latach zycia, kiedy uznano przeszla wiekszoscia swoich rówiesników na rzecz Murillo. Styl garnkach Zurbarana obejmuje zarówno naturalizm typowe sevillian, rozbudowane i dostosowane do najwyzszych wyników w stosowaniu kolorów, zawsze zachowuje przytomnosc i jaskrawym nawet w ciemnych odcieniach; zarówno disegnativa tradycji manieryzmem hiszpanski, który prowadzi malarza do rozwiazywania jego kompozycje w statystykach na pierwszym pietrze, z eleganckim kontury i siekacze, wyraznie oddzielone od funduszy neutralne lub ciemny, poza jakimkolwiek historycznych wnetrzach. Wiekszosc jego dziel byly wykonywane jako zespól dewocjonaliów cykli dla kosciolów i klasztorów w Sewilli i innych hiszpanskich miastach (obecnie rozproszone w róznych muzeach), serdecznie uczestnikami obrazanie uczuc religijnych ludowy (malarstwo dla Merced Calzada w Sewilli, w 1629 roku wpadl; obrazy dla Nuestra Carrar de la Defension w Jerez de la Frontera, 1638-39). Slynna seria swietych, którzy przechodza przez misticheggianti cues do uswietnienia dekoracyjne elegancko. Okolo 1633 r. garnkach Zurbarana pisarskiej równiez przez krótki czas Natura morta, pozostawiajac jedna z najwiekszych arcydziel gatunku, absolutnej czystosci: misie cedrowym, a kosze pomaranczy i kubek z rózowej (1633, juz we Florencji, Contini Bonacossi kolekcja z 1973 roku, w Los Angeles, Pasadena, Norton Simon Foundation). Wplyw garnkach Zurbarana, raczej ograniczony w Hiszpanii, lecz byla ogromna w Ameryce Lacinskiej, a zwlaszcza w Peru, gdzie malarz wyslany zapiskami w okresie 1640-58.

Murillo, Bartolomé Esteban
 Hiszpanski malarz Sewilli (1617-1682). Artystyczne poczatki Murillo byla przede wszystkim zwiazana z city Christmas, najpierw jako student maluczkich Juan del Castillo, nastepnie jako niezalezny malarz, wrazliwy na sztuke Ribera, Zurbarán, Velázqueza; mlodzienczych utworów, specjalista w projektowaniu i modelowaniu, ale zasadniczo niewiele oryginalów sie równiez wykazac sie wielkim budowniczym generycznych caravaggismo zawisa w hiszpanskim srodowisku. Kontakty z malarstwa wloskiego, poprzez B. Cavallino i A. Vaccari, flamandzki (prawdopodobnie wizytowal royal kolekcje podczas podrózy do Madrytu w 1648 roku, skad mogl studium dziel Rubensa i Van Dyck), zatargów oryginalna interpretacja colorismo veneto, do którego dolacza do lagodnych gleboko scenograficzny i baroku; znaki te pojawiaja sie juz w jedenastu obrazów olejnych z cuda swietych franciszkanów do klasztoru jednobrzmiace zamówienie w Sewilli (1645-48), dzis rozproszonych, w narodziny z dziewicy (Paryz, Luwr), triumfalny przemarsz poczatki dlugiej dzialalnosci w sluzbie confraternities i kasacie zakonów, w których Murillo okazal sie szczerym tlumacza i przekonujac o mistyce przeciw-reformaci. Interpretacje realistyczna delikatnie, rekodzielnictwa ludowego i komunikatywnym swietosci epizodem, coraz bardziej widoczna w dzielach ripe (cykl o hospicjach milosierdzia w Sewilli, ca. 1670-80: o uzdrowienie w paralityczne na basen, Londyn, National Gallery; Powrót syna marnotrawnego syna, Waszyngton, National Gallery), polaczone z wyrafinowaniem barw i wysokiej jakosci ksztalcenia formalnego, uczynilo kompozycji Murillo dotycza najbardziej popularnych idei religijnej oleografia (myslenie o niezliczone wersje Niepokalanego Poczecia, z których niektóre w madryckim Prado), który przyszedl, aby zmieniac w zuzyciu obrazu rzeczywistego i wysoka wartosc artystyczna. Cykle obrazów popolaresco genus (chlopcy, którzy jedza owoce, Monako, Alte Pinakothek Pszczelarz; okna, Waszyngton, National Gallery), skuteczne na otworach picaresque swiatu, ze inaugurowany gatunek destinatoa wielki sukces az do XVIII w. oraz portrety naturalistycznej (panów, z kolnierzem, Madryt, Prado), przyczyni sie do wyjasnienia najglebsza inspiracja artysty, która zmierza do zwiekszenia mozliwosci wyrazowe barw, czasami z dodatkiem compiacimenti szczytnych celów. "Do poglebienia Patrz Gedea sztuka vol. 7 pp 262-269" "aby poglebic Zobacz Gedea sztuka vol. 7 pp 262-269"

Na Leksykon
Sm. [Z francuskiego rokoko, zmiana, niefrasobliwa o rocaille]. Na zdobiony wyksztalcony w Paryzu okolo 1730 roku oraz, ze zdominowal on inne style dla okolo dwudziestu lat, roznoszenie i nastepnie w prawo w kierunku konca wieku w pólnocnych regionach Francji, Wloch i Europy Srodkowej do Rosji. O wartosci adm., nalezacy do dokladnie tego stylu: mobile, fasada, rokokowe smaku; o prolongate, sztuczne lambiccato, choc nie bez laski: fryzure rokokowe.
chicznych. Obiekt znajduje sie w stanie pomieszania, euforyczny styl, ostrzega poczucie energii fizycznej i intelektualnej, z zawyzenia jego mozliwosci. Mozesz równiez miec urojenia, czesto przyjemna tresc, a czasem wydarzen bedziesz plakac ze smiechu. Ostra miodowe z kokaina wywoluje podniecenie, mydriasis, nieregularny oddech, delirium, konwulsje i smierc dla paralizu dróg oddechowych; przewlekle miodowe (jeden z najbardziej powazanych i powszechne narkomanii) powoduje szybkie fizycznej i psychicznej degradacji, masy ciala, zmniejszenie utraty apetytu i trawienia zaburzenia laknienia, bezsennosc, drgawki, postepujace wyniszczenie, seksualne impotencje. Z psychika pogorszenia sa wyrazem utraty krytycznego, niezdolnosc do pracy umyslowej, oslabienia, zaburzen charakteru cech róznych rodzajów. Czesto w bardziej zaawansowanych etapach kokainy alkoholik jest lupem esasperanti halucynacji wizualnych, akustycznych i dotykowych, które moga stanowic zagrozenie zarówno dla siebie jak i dla spoleczenstwa. Wielokrotne uzywanie kokainy powoduje równiez stan uprzedmiotowienia, czyli "Need" toksycznych leku, mniej powazne, jednakze z tego, co masz w morfinomania. Na divezzamento kokainy alkoholik jest latwa w ostatnich zatrucie; staje sie trudne po nawrotach.

Maniòca
Sf. [XVIII wiek; zródlo wejscia tupi]. Nazwy pospolite uzyte do wskazania niektórych gatunków krzewów z rodzaju Manihot Euforbiacee (Rodziny), a w szczególnosci o Manihot przydatne (wypowiedz kartofle gorzkie) i Manihot palmata (wypowiedz maniok slodki), wszystkie pochodzace z Ameryki Centro-Meridionale i uprawiana w wielu krajach tropikalnych dla korzeni tuberizzate, bardzo bogatych w skrobie, spore znaczenie w odniesieniu do zywnosci. Zwlaszcza w gorzkich odmian takie bulwy zawieraja w swoich laticiferi, ciekla trucizna obecnosc glukozyd (manihotossina), latwo sie rozklada, które doprowadzily do powstania kwasu cyjanowodorowego, zwrot, który jest usuwany z mycia i gotowania. W krajach pochodzenia bulwy sa spozywane bezposrednio, lub zredukowane do maki; jezeli takze ekstrakty a skrobi, dzieki któremu wytwarza tapioka, jedzenie bardzo lekkie i pozywne, takze czesto wykorzystywane w Europie do przygotowywania zywnosci dietetycznej.

1) Artiodactyl tilopode (Blade pacos) rodzina camelids, bardzo podobna do guanako i zyje dzis tylko stan domu, równa tej lopaty. Plaszcz ma bardzo dlugie wlosy i grube, kolor czekoladowy, ale czesto tez bardzo rózne, postura, mniejszy niz pióro, przywódca krótsze uszy i krótszy. Ograniczona do Peru i Boliwii, zyjacych w stanie dzikim, prawdopodobnie do 200 a. C. kiedy zostala oswojona.